AMSTERDAM - Organisaties moeten in de nasleep van de economische crisis de ontwikkeling van hun medewerkers, jong en oud, voorop stellen. Hiervoor waarschuwt Stepstone Solutions na wereldwijd onderzoek onder 400 topmanagers. 

Het onderzoek wijst volgens Stepstone uit dat na twee jaar van bezuinigingen het vertrouwen op de werkvloer sterk is ondermijnd. Dit zou betrokkenheid van medewerkers verlagen terwijl dat gezien wordt als een essentiële graadmeter voor het toekomstige succes van organisaties.

Zonder de juiste talentstrategie zouden organisaties dan ook grote risico's lopen kennis en kunde te verliezen in een periode dat gemotiveerde medewerkers cruciaal zijn voor economisch herstel. Daarbij groeit volgens de onderzoekers de behoefte aan toptalent terwijl het aantal plekken voor hoogopgeleide starters keldert.

Kruispunt  

"Bedrijven staan op een kruispunt. Zonder aandacht voor talentontwikkeling brokkelt hun talentbasis vanaf nu gaandeweg af. Dat leidt uiteindelijk tot slechtere bedrijfsresultaten", legt Sander Kerkhoffs van StepStone Solutions uit. "Het valt op dat Nederlandse managers pessimistischer zijn over het herstel dan internationale collega's. Vergrijzing, generatieverschillen en de bijbehorende leeftijdsafhankelijke drijfveren zijn een extra uitdaging waar zij rekening mee moeten houden."

Dat van leeftijdsafhankelijke drijfveren sprake is, blijkt eveneens uit de studie. Zo zegt de helft van de jongere medewerkers dat zij carrièreontwikkeling het belangrijkst vinden, terwijl maar 1 procent van de 50-plussers dat vindt.

Bijna 40 procent van de oudere medewerkers hecht bovendien vooral aan secundaire arbeidsvoorwaarden, tegen 2 procent van de 20 tot 30-jarigen.

Ondervroeg

Stepstone liet The Economist Intelligence Unit in december 2009 410 senior managers ondervragen uit Azië (31 procent), West-Europa (26 procent), Noord-Amerika (31 procent) en Oost-Europa, Latijns Amerika en MEA (12 procent).

Van hen was 87 procent directielid, CEO of vergelijkbaar, senior vice-president, business unit - of afdelingshoofd.

In het onderzoek waren alle grote bedrijfssectoren vertegenwoordigd waaronder de financiële dienstverlening (23 procent), zakelijke dienstverlening (13 procent), IT en technologie (12 procent), productie (7 procent), zorg (7 procent) en consumentengoederen (6 procdent).