AMSTERDAM - Hoewel menigeen inmiddels bekend zal zijn met het fenomeen online shoppen, blijkt dit vooral op vrouwen een aantrekkingskracht uit te oefenen. En dan met name in de ochtenduren.

Dit blijkt uit de cijfers van online outletstore Vente-Exclusive, met meer dan 450.000 leden de grootste besloten webwinkel in Nederland en België. Dagelijks bezoeken zo'n 80.000 mensen de website, 80 procent daarvan is vrouw.

De virtuele ochtendspits vindt daar meestal plaats tussen 9 en 11 uur. Dan worden de winkelkarretjes massaal gevuld, in veel gevallen waarschijnlijk vanaf de werkvloer.

Opvallende piek

"We zien regelmatig een opvallende piek in onze bezoekersaantallen tussen 9 en 11 uur ‘s morgens," verduidelijkt Lionel Lammens, CEO van Vente-Exclusive. "Het gaat elke keer letterlijk over tienduizenden shoppers die onze website in een korte tijdspanne bezoeken. Op die manier krijgen we in twee uur tijd vaak meer dan de helft van ons dagelijkse aantal bezoekers te verwerken."

Vooral vrouwen tussen 25 en 45 jaar bezoeken de site zo vroeg op de dag, dus gaat het hoofdzakelijk om actieve, werkende vrouwen. Dat wil zeggen dat heel wat dames waarschijnlijk tijdens een koffiepauze of tussen twee vergaderingen door nog snel even een leuk lingeriesetje of hip jurkje op de kop tikken, aldus de winkelsite.

Isaca

Een recente studie van Isaca, een vereniging van IT-specialisten, onderschrijft deze veronderstelling volgens Nina. Uit dit onderzoek kwam eerder naar voren dat zowel vrouwen als mannen op de werkplek heel wat privé-zaken regelen, waaronder winkelen.

Tijdens de eindejaarsperiode zou dit zelfs oplopen tot 14 uur. De helft van het personeel zou op kantoor ook bankzaken regelen.