AMSTERDAM – Werkgevers doen er goed aan al hun medewerkers een iPhone of een Blackberry cadeau te doen. Eventuele kosten betalen zichzelf terug: werknemers met een dergelijke vernuftige telefoon zouden namelijk op jaarbasis tien dagen extra werken. 

Uit een Britse rondvraag, verzorgd door Nectar Business, kwam naar voren dat menigeen zijn telefoon nooit uitzet. Ook de hulpmiddelen daarop die in relatie staan tot het werk blijven vaak aan, zelfs wanneer iemand het kantoor allang verlaten heeft. Een vijfde van de 1000 ondervraagde werknemers zegt deze werkgerelateerde programmaatjes bovendien in de weekenden aan te houden.

Door deze hoge mate van bereikbaarheid zouden werknemers ook wanneer ze vrij zijn geregeld met werk bezig zijn. Al met al zou dit qua tijd neerkomen op tien extra werkdagen per jaar.

Overigens geeft een kwart (24 procent) wel toe gestresst te worden van een telefoon die altijd aanstaat.

Mannen

Eén van de opvallende conclusies was dat mannen meer moeite hebben de aan/uitknop van hun telefoon te vinden dan vrouwen. Deze doen dat met ruim 50 procent namelijk een stuk vaker dan mannen, die op 33 procent blijven steken.

Van alle ondervraagden die hun telefoon wél uitzetten, kan 22 procent het overigens niet laten op een onbewaakt moment alsnog de werkmail te checken.

Email

Tweederde heeft de overtuiging dat de hedendaagse technologie hen helpt efficiënter te werken en driekwart (71 procent) is er al zo aan gewend dat email genoemd wordt als beste manier om te communiceren met andere medewerkers.

Zo’n 70 procent zegt de helft van zijn of haar collega’s zelfs nog nooit in het echt gezien te hebben.

Ontwikkeld

"Technologie heeft zich de afgelopen tien jaar ongekend snel ontwikkeld en bedrijven zitten nu dus ook anders in elkaar", laat James Caan, verbonden aan het ondernemersprogramma Dragon’s Den, weten aan The Telegraph. "Maar de sleutel tot succes met technologie in het bedrijfsleven is dat het een extraatje moet zijn, in plaats van de enige vorm van contact."

Caan noemt face-to-face ontmoetingen binnen de zakelijke omgeving ook niet alleen voor werknemers essentieel. "Cliënten en leveranciers zijn niet alleen geïnteresseerd in de producten of de service, maar ook in de mens erachter", aldus de expert.