AMSTERDAM - Het aantal personeelsadvertenties in tijdschriften, kranten en op internet is vorig jaar met ruim veertig procent gedaald ten opzichte van 2008.

Marktonderzoeksbureau Nielsen telde in 2009 een kleine 735.000 personeelsadvertenties, zo maakte het bureau maandag bekend.

De meeste advertenties (ruim 90 procent) stonden op internet. 5 procent van de annonces was te vinden in de dagbladen.

Nielsen bekeek per beroepsgroep hoeveel personeelsadvertenties er geplaatst werden. Alleen in de sector 'gezondheidszorg en welzijn' registreerde Nielsen meer advertenties (14,5 procent) dan in 2008. In de branche 'administratie en klantenservice' nam het aantal personeelsadvertenties af met 56,5 procent.

Bezuinigen

De terugloop hangt samen met de economische crisis. Veel bedrijven bezuinigen op hun personeelskosten.

Bedrijven gaven in 2009 ook minder uit aan advertenties. In totaal lagen de mediabestedingen op ruim 6 miljard euro. Dat is ruim 3 procent minder dan het jaar daarvoor.

Tijdschriften

De grootste klappen vielen bij de tijdschriften. Publiekstijdschriften zagen hun advertentie-inkomsten dalen met ruim 16 procent. Bij vaktijdschriften was zelfs sprake van een daling van 20 procent.

Deze terugloop werd volgens Nielsen veroorzaakt doordat veel kleinere adverteerders hun advertentiebudgetten flink terugschroefden.

Dagbladen

Opvallend is dat de dagbladen met 880 miljoen euro aan advertentie-inkomsten op exact hetzelfde niveau uit kwamen als een jaar daarvoor. ''Over het algemeen is de indruk dat juist dit medium, naast de concurrentie van internet, het meest te lijden heeft van de economische malheur'', aldus Nielsen.

Het marktonderzoeksbureau ziet zowel bij de personeelsadvertenties als de reclameadvertenties de grootste terugloop in het tweede kwartaal van 2009.

In het vierde kwartaal lijkt de afname van de personeelsadvertenties zich te stabiliseren. Wat betreft de reclameadvertenties was er eind 2009 zelfs sprake van een lichte stijging.