AMSTERDAM – Lifestyle is iets waar iedereen mee te maken heeft, op uiteenlopende manieren. Voor de Fontys Hogeschool in Tilburg een reden om het onderwerp meer uit te kristalliseren middels een nieuwe studie. 

Vanaf september 2010 kan er bij Fontys gekozen worden voor International Lifestyle Studies. Onderwerpen die zoal aan bod komen zijn sport, gezondheid, voeding, vrije tijd, uiterlijk, mode, wonen en leefomgeving.

De studie is er verder op gericht inzicht te verkrijgen in de lifestyle van verschillende groepen. De opgedane kennis moet gaan bijdragen aan nieuwe lifestyle-concepten, waardoor mensen vitaler, gelukkiger, gezonder, meer ontspannen of zelfbewuster worden.

Scala

Volgens de website Bright ziet het ministerie van OCW duidelijk kansen voor afgestudeerden van de creatieve economische studie. Zo zouden zij terecht kunnen bij een scala aan bedrijven, zoals Philips Design, Nike, Campina en de Efteling. Te denken valt dan aan een plek op de afdeling marketing, onderzoek of innovatie. Ook bureaus voor trendwatching zouden zitten te springen om deze vorm van nieuw talent.

International Lifestyle Studies staat officieel geregistreerd als bacheloropleiding Lifestyle en leidt tot de graad bachelor of Lifestyle.

Proefcollege

Om toekomstige studenten een beter beeld te geven van de inhoud van de studie, heeft Fontys vast één college (van trendwatcher Carl Rohde) online gezet.