AMSTERDAM - Het leeuwendeel van de bedrijven (83 procent) vindt dat studenten meer getraind moeten worden in de kunst van het solliciteren. Dat blijkt uit onderzoek van Stageplaza en jongerenpanel Top-X.  

Onderwijsinstellingen hebben een inspanningsverplichting als het gaat om het begeleiden van studenten bij het vinden van een goede stage.

Toch vindt 60 procent van de studenten en 83 procent van de bedrijven dat onderwijsinstellingen studenten beter moeten onderwijzen in sollicitatietechnieken.

Presentatie

Studenten krijgen van bedrijven een magere 6,4 als het gaat om hun presentatietechnieken. Zij worden bij het sollicitatiegesprek afgerekend op het tonen van te weinig motivatie, het gebrek aan goede voorbereiding en het hebben van te weinig zelfkennis.

Een slechte score, zeker als je bedenkt dat jongeren in deze economisch moeilijkere tijden nog beter hun best moeten doen om aan een stage of een startersbaan te komen. Overigens geven studenten zichzelf een hoger cijfer, namelijk een 7,4.

Onrealistisch beeld

Opvallend is dat veel bedrijven klagen over de onrealistische ideeën die jongeren hebben over werk, carrièrepad en startsalaris.

''Deze generatie is veel te veel opgevoed met het idee dat zij meteen een PC krijgen, een auto, en ga maar door. Iedereen moet na zijn studie onderaan beginnen en zich dan bewijzen,'' aldus één van de respondenten.

Zo'n 1950 studenten en net afgestudeerden vulden via stageplaza.nl of Top-x.nl de vragenlijst in. Voor de uitspraken zijn ook 150 bedrijven aan de tand gevoeld over hun ervaringen.

Voor de volledige uitslagen van het onderzoek, klik hier (pdf) en hier (pdf).