AMSTERDAM - Het moment waarop men met pensioen gaat, is een cruciaal punt in iemands leven, waardoor privéstress het vaakst voorkomt bij 55-plussers.

Op het eind van hun carrière voelt deze groep zich alleen binnen het bedrijf: oude vrienden en collega’s zijn al weg, jongere mensen besturen het bedrijf op een andere manier.

Ook het contrast tussen het werkleven en het pensioen komt aan als een shock. Plots hebben ze heel veel vrije tijd die zinvol moet worden ingevuld.

Fase

Dat is gebleken uit een gezondheidsstudie van InSites Consulting en een analyse van verschillende types online sociale media die op 55-plussers gericht zijn.

In een tweede fase werd er een kwantitatieve en kwalitatieve studie gevoerd bij 55-plussers, waarbij gebruik werd gemaakt van brainstorms en online diepte- en duointerviews.

Vermageren

Een andere opvallende conclusie die hieruit getrokken kon worden is dat 55-plussers meer proberen te vermageren dan welke andere leeftijdsgroep ook. Ze weten heel wat over de voedingswaarde in voedingsproducten en houden goed in het oog hoeveel suikers, vet, zout, cholesterol, tabak en alcohol ze innemen.

Een deel van deze bevolkingsgroep is zich hier echter veel minder van bewust. Tom De Ruyck, Senior Consultant bij InSites Consulting verklaart: “Het grootste verschil schuilt in het feit dat 55-plussers minder sociale contacten hebben om hen bewust te maken van het belang daarvan. De deelnemers geven aan dat voldoende sociale contacten hebben, de sleutel is tot een lang en gezond leven.”

Workshops

Onderdeel van de studie (pdf) was 55-plussers oplossingen laten bedenken voor de zogenaamde ‘pensioenschok’. Populaire maatregelen bleken bewustmaking door workshops, sociale activiteiten voor gepensioneerden organiseren of werknemers de mogelijkheid bieden op het einde van hun carrière minder uren te werken. De overgang naar de verhoogde hoeveelheid vrije tijd zou door deze maatregel makkelijker worden.

De groep mensen die nog onvoldoende bezig is met een gezonde levensstijl, zou het meest gebaat zijn bij bewustmaking. De ondervraagden zien dit als taak voor merken uit de voedingssector en bedrijven uit de farmaceutische sector. Zij zouden verschillende communicatiekanalen moeten aanwenden om mensen te informeren over wat ze al dan niet mogen eten.