
Multinationals tonen interesse in werkende moeder
Dat is gebleken uit de Regus BusinessTracker, een onderzoek naar economische indicatoren uitgevoerd bij meer dan 11.000 respondenten in 13 landen.
Nederland scoort met 24 procent opvallend lager ten opzichte van het wereldwijde gemiddelde. De resultaten van dit onderzoek geven volgens Regus dan ook aan dat Nederlandse ondernemingen meer moeite moeten doen om de werk-privébalans van hun werknemers te ondersteunen.
In tegenstelling tot Nederland, doet India het op dit vlak juist erg goed: maar liefst 64 procent van de bedrijven verwacht in de nabije toekomst meer moeders aan te zullen nemen.
Verwachtingen
De voorspellingen voor het toenemend aantal moeders op de werkvloer, verschilt wel per sector. Zo is de verwachting in de productie-industrie het hoogst met 50 procent, terwijl de ICT-sector het laagst scoort met maar 15 procent.
De verwachting hangt echter ook af van de samenstelling in een sector: in door mannen gedomineerde beroepen zullen naar verwachting minder moeders aantreden dan in andere beroepsgroepen.
Formaat
Op internationaal niveau blijkt uit het onderzoek dat het formaat van bedrijven enige invloed heeft op de wervingsintentie van bedrijven in 2010 en 2011. Driekwart (77 procent) van de grote ondernemingen (meer dan 1.000 werknemers) verwacht meer parttime werkende moeders aan te nemen.
Bedrijven tussen de 250 en 999 werknemers verwachten een toename het minst, met slechts 39 procent van de bedrijven.
Eduard Schaepman, CEO van Regus Benelux: "Terwijl de eerste tekenen van economisch herstel zichtbaar worden, groeit het besef bij ondernemingen dat de oude manier van werken voorbij is. Werkende moeders zijn een ander type werknemer dan de werknemers van voorheen.”