ZOETERWOUDE - Bierbrouwer Heineken wil meer vrouwen in het midden- en topmanagement. Het bedrijf stelt zich ten doel dat over vijf jaar het aantal vrouwen aan de top met 50 procent is gegroeid. Heineken heeft dat woensdag laten weten.

Bij de afdelingen human resources en marketing werken volgens de bierbrouwer al heel wat vrouwen in managementposities. Alleen bij finance en productie blijft dat wat achter.

Momenteel is 19 procent van de topfuncties bezet door vrouwen, het streven van de bierbrouwer is dat naar 30 procent op te krikken.

Streven

Algemeen directeur Philip de Ridder van Heineken Nederland: "Begin 2009 hebben wij diversiteit actief opgepakt. Het onderwerp staat bij ons hoog op de agenda.''

Om het streven te halen wordt het onderwerp een integraal onderdeel van de bedrijfsdoelstellingen en onderdeel van de beoordelingscriteria voor managers.

Charter

Om de doelstelling verder kracht bij te zetten heeft Heineken woensdag ook het Charter Talent naar de Top ondertekend. Dat probeert Nederlandse werkgevers te stimuleren om een betere mix van mannen en vrouwen in het management te bewerkstelligen.

Het Charter, in mei 2008 geïntroduceerd, is inmiddels door ruim honderd organisaties ondertekend. Die vertegenwoordigen gezamenlijk 6 procent van het totaal aantal werknemers in Nederland.