AMSTERDAM – Slechts 16 procent van de ondervraagde ondernemers wil dit jaar geen cent besteden aan kerstpakketten. Ruim de helft van de ondernemers wacht nog met beslissen. De belangrijkste reden voor het uitstel: budget.

Dat is gebleken uit onderzoek onder 2100 bedrijven, in opdracht van ChapeauKado, leverancier van onder meer kerstpakketten.

Van alle ondervraagde ondernemers geeft 63 procent aan nog even te wachten met beslissen. Deze uitkomst verrast Leonie Benjamins, directeur van ChapeauKado, allerminst. “Vooral de grote organisaties bestellen duidelijk later dan voorgaande jaren.”

Keiharde

Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat nauwelijks 2 van de 10 ondernemers hebben gekozen voor een keiharde afwijzing van het kerstpakket.

“In de meeste bedrijven begrijpt het managementteam dat het personeel dit jaar extra aandacht verdient,” denkt Benjamins. “Bovendien is bewezen dat bedrijven die tijdens een economische neergang blijven investeren in personeel, daarna meteen op volle snelheid verder kunnen groeien.”