AMSTERDAM - Vrouwen maken in zeven van de tien gevallen een lijstje voor de dagelijkse boodschappen en doen dat daarmee vaker dan mannen (zes op de tien). Dat blijkt uit onderzoek van verzekeringsmaatschappij Cardif.

Uit de rondvraag blijkt dat vrouwen niet alleen in de supermarkt beter plannen dan mannen; zo hebben ze vaker hun zaken goed geregeld voor nabestaanden (70 procent, tegenover 61 procent van de mannen) en checken zij regelmatiger of hun verzekeringspolissen nog up-to-date zijn.

Daarentegen hebben mannen ook minder reden om zich zorgen te maken. Vaker dan vrouwen (57 procent) hebben mannen (67 procent) een financiële reserve om op terug te vallen.

Wanneer ze voor een grote uitgave komen te staan, geeft 72 procent van de mannen aan die zonder problemen te kunnen betalen. Bij de vrouwen kan slechts 57 procent dat.

Onderzoek

Marieke van Zuien, Hoofd PR & Communicatie Cardif: “Ons onderzoek richt zich op financiële vrijheid en maakt duidelijk dat Nederlanders dit één van de belangrijkste dingen in het leven vinden. Het is goed dat vrouwen veel aandacht besteden aan hun uitgaven en risico’s, zeker omdat er nog sprake is van ongelijkheid.”

Het onderzoek, waaraan ruim duizend Nederlanders deelnamen, werd uitgevoerd door Blauw Research.