Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Vrijdag 22 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, nevel met opklaringen 13° TV GidsLive voetbalwedstrijden 0 liveVerkeersinformatie 33 kmBeursinformatie 731.72
Dit zijn de belangrijkste punten uit het Klimaatakkoord

Dit zijn de belangrijkste punten uit het Klimaatakkoord

Door NU.nl

28 jun 2019 om 19:19 Update: 4 jaar geleden
Reacties op dit nieuwsbericht438 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
Het pakket aan maatregelen dat gebundeld is in het Klimaatakkoord moet de broeikasgassen in 2030 met 49 procent terugdringen vergeleken met 1990. Het kabinet zet daarmee een stap richting de klimaatdoelen van Parijs die de opwarming van de aarde moeten tegengaan. Wat betekenen de maatregelen voor jou? Dit zijn de belangrijkste punten.

Lagere energierekening, CO2-vrij wonen en warmtefonds

  • Het kabinet wil dat alle gebouwen in 2050 duurzaam zijn. Woningen en gebouwen worden in de komende dertig jaar CO2-vrij gemaakt. Dat betekent dat de CV-ketel op termijn zal verdwijnen. Nieuwe wijken die worden gebouwd moeten het zonder een aardgasnetwerk doen. In de bestaande wijken blijft het aardgasnetwerk liggen. Dat netwerk wil het kabinet gebruiken voor gas dat duurzaam is. In andere wijken wordt het aardgasnetwerk wel vervangen. De gemeenten krijgen hierin de regie.
  • Om je huis te verduurzamen komt er een warmtefonds waar jaarlijks 50 tot 80 miljoen euro in wordt gestopt. Met behulp van dat fonds kan geld, tegen een lage rente, geleend worden om je huis met bijvoorbeeld betere isolering te verduurzamen. Het fonds loopt tot 2030.
  • De belasting op gas gaat stapsgewijs omhoog, terwijl die op elektriciteit omlaag gaat. Dat moet ervoor zorgen dat mensen een prikkel krijgen om hun huizen beter te isoleren en van het gas af te gaan.
  • De energierekening gaat omlaag. Dit jaar stijgt de energienota nog met ruim 300 euro, maar in 2020 daalt die gemiddeld met 100 euro. Dat komt door de verschuiving van een deel van belasting voor de burger naar de industrie. De energiebelasting stijgt de jaren daarna wel verder.

'Toekomst van de auto is elektrisch'

  • Het kabinet zet in op een overstap naar volledig schoon autorijden. Het doel is dat er in 2050 alleen nog CO2-vrije auto’s rijden.
  • Vanaf 2030 mogen nieuwe auto's geen CO2 uitstoten. Er zullen daarna geen nieuwe auto's verkocht worden die op fossiele brandstof rijden; alleen auto's die op waterstof rijden of elektrisch zijn.
  • Voor de bestaande auto’s die nog wel op fossiele brandstof rijden, wil het kabinet inzetten op schonere biobrandstoffen als vervanger.
  • Omdat leaseauto’s vaak op de tweedehandsmarkt belanden, wil het kabinet de subsidiëring van dure elektrische leaseauto’s versoberen. De bedoeling is dat leaserijders meer gaan kiezen voor auto’s uit de middenklasse, zodat die op de tweedehandsmarkt belanden. Particulieren die een tweedehands elektrische auto willen aanschaffen, kunnen van het kabinet verschillende vergoedingen, zoals een batterijgarantie, verwachten. Ook wordt er geïnvesteerd in de aanleg van laadpalen.
  • De belasting op diesel gaat in 2021 en 2023 omhoog met 1 cent. Vanaf 2025 mogen alleen nog maar snorfietsen worden verkocht die emissieloos zijn. Voor bromfietsen is het streven dat nieuwe modellen vanaf 2030 geen CO2 uitstoten. De voorgenomen accijnsverhoging op benzine is van tafel.

Onderzoek naar drie varianten van rekeningrijden

  • Omdat de toekomst van de auto in Nederland volgens het akkoord elektrisch is, dreigt er minder belasting via de brandstofaccijns binnen te komen. Om te voorkomen dat alleen eigenaren van benzineauto’s voor de brandstofaccijnzen zorgen, wordt er gekeken naar varianten van rekeningrijden: een kilometerheffing voor alleen elektrische auto’s, een tijd- en plaatsgebonden heffing voor alle auto’s, of een spitsheffing.
  • Dit kabinet zal niet tot een keuze van de drie varianten komen. De onderzoeken naar rekeningrijden die zijn ingesteld moeten er bij de formatie na 2026 toe leiden dat er een besluit wordt genomen.

CO2-taks voor bedrijven

  • Er komt een CO2-heffing voor de industrie. Bedrijven moeten vanaf 2021 per teveel uitgestoten megaton CO2 30 euro betalen. Dat bedrag loopt daarna verder op naar 125 tot 150 euro per megaton in 2030. Dat is inclusief de Europese CO2-heffing (ETS) die de industrie nu al moet betalen. De opbrengsten worden teruggesluisd naar de verduurzaming van de industrie.
  • De subsidie voor de opslag van CO2 onder de grond (CCS) blijft bestaan, maar krijgt wel strengere regels en wordt beperkt.
  • De subsidiepot voor duurzame energie (ODE), wordt vanaf 2020 voor twee derde opgehoest door bedrijven en voor een derde door burgers. Die verhouding is nu nog gelijk. Door deze schuif gaat de energierekening voor huishoudens omlaag.
  • Ook de landbouw levert een bijdrage. Er komt geld voor boeren die willen stoppen of willen overstappen naar kleinschaliger landbouw. Het kabinet zegt dat daarmee de vervuilende veestapel kan inkrimpen.

Windenergie, zonne-energie en kernenergie

  • In 2030 moet 70 procent van de elektriciteit duurzaam worden opgewekt en in 2050 voor 100 procent. Dat kan met gebruik van waterstof, biomassa, groen gas (gas van biobrandstof) en fossiele brandstof waarbij CO2 wordt afgevangen en opgeslagen.
  • Kernenergie is ook een optie, want daar komt geen CO2-uitstoot bij kijken, maar dat is voor 2030 waarschijnlijk niet haalbaar omdat er geen aanbieders zijn.
  • In 2021 wordt er gekeken of er extra investeringen nodig zijn in windenergie op land en op zee om de klimaatdoelen te halen. Volgend jaar wordt er meer duidelijkheid verwacht rond de opwekking van zonne-energie.
Beeld: ANP
Reacties op dit nieuwsbericht438 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail

Lees meer over:

KlimaatPolitiek

NUjij: Uitgelichte reacties

harry_Boer_abcaac
30 jun 2019 om 11:33
Het klimaatakkoord is een goede stap in de goede richting m.b.t. schonere milieu om meerdere redenen. Neem de toenemende bevolking in Nederland en wereldwijd. Hoe meer mensen hoe meer rommel er wordt gemaakt. Maar meer mensen hoeft niet in te houden dat de omgeving vervuilder wordt. Maar men moet wel beter hun best doen om het milieu schoon te houden. In Nederland zijn al een aantal goede maatregelen genomen. Bedrijven die de omgeving de straten en omgeving schoonhouden, glazen, GFT gescheiden inzamelen enz. Maar met de groeiende aantal Nederlanders zal het niet genoeg zijn. Er moeten schonere energiebronnen komen, schonere technieken komen. Californië was in het verleden een voortreffelijke voorbeeld. Deze staat vervult een voortrekkersrol. Door strenge wetgeving m.b.t. milieu emissies (katalysator verplicht in auto's) veranderde Californië in een staat met veel luchtverontreiniging in een schonere staat. Terwijl het aantal inwoners is blijven toenemen.
Respect: 👍 0Reacties: 💬 0
Reageer
Frans_Roos
28 jun 2019 om 21:01
Een goede aanzet om dit urgente probleem aan te pakken. Zeker nog niet voldoende maar dat kan gaandeweg aangepast worden. De negatieve reacties zijn mijns inziens onterecht: het probleem wordt onderschat en de risico’s en kosten als er te weinig gebeurt. Verder reageren mensen vaak met te weinig kennis over het volledige pakket. Het gaat om plannen voor beleid in de komende decennia en heus niet alles moet morgen gebeuren; zowel in de gebouwde ongeving, als bij mobiliteit, industrie, etc. En maatregelen zullen goed gemonitord worden en bijgesteld indien nodig. Maar geld gaat het zeker kosten. Daar is niets mis mee. We zijn welvarend genoeg. Er zijn vele landen met lager welvaartsnivo die ook aan de slag zijn. Wantcde internationale component is ook noodzakelijk - en dat onderschat de overheid niet. Op eu-niveau is dat overleg al jarenlang gaande, voor afstemming en coordinatie. Want Nederland is heua niet het enige land met ambitieuze landen; integendeel
Respect: 👍 17Reacties: 💬 12
Reageer
Bekijk meer reactiesBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

Reacties op dit nieuwsbericht438 reacties

Net binnen

  • 09:02
    Verstappen ook in tweede vrije training Japan de snelste, voor Leclerc en Norris
  • 08:55
    Brandweer heeft moeite met brand die al 24 uur woedt bij afvalverwerker Rotterdam
  • 08:55
    Nederlanders konden vorig kwartaal iets meer uitgeven door hogere lonen
  • 08:52
    Bijna iedereen in Europa ademt vervuilde lucht in, zo kan het beter

Meer Economie

  • Graanconflict tussen Oekraïne en Polen loopt op: wat is er aan de hand?
    NU+Graanconflict tussen Oekraïne en Polen loopt op: wat is er aan de hand?
  • tanken tankstation
    Kamer haalt streep door verhoging brandstofaccijns en wil lagere energiebelasting
  • Ambulancepersoneel krijgt 15 procent meer loon en betere werk-privébalans
    Ambulancepersoneel krijgt 15 procent meer loon en betere werk-privébalans
  • Kamer wil duurdere kaartjes voor trein, bus en tram tegenhouden
    Kamer wil duurdere kaartjes voor trein, bus en tram tegenhouden
  • bcc
    Elektronicawinkel BCC vraagt faillissement aan
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Kamer neemt op valreep heft in eigen hand en verbouwt begroting voor miljarden
  • 2
    AZ beleeft horroravond in Bosnië: nederlaag na 0-3-voorsprong bij rust
  • 3
    Geplaagd Ajax geeft zege in spectaculair EL-duel met Marseille uit handen
  • 4
    Sophie Turner beschuldigt Joe Jonas van onrechtmatig meenemen kinderen
  • 5
    James Webb-telescoop vindt 'essentieel onderdeel van leven' op maan Jupiter


Nieuwsvideo's

  • Bus op z'n kant naast weg in VS na dodelijke crash
    Bus op z'n kant naast weg in VS na dodelijke crash
  • Van der Plas krijgt kritiek op 'slordige motie'
    Van der Plas krijgt kritiek op 'slordige motie'
  • President Zelensky op bezoek bij Biden in het Witte Huis
    President Zelensky op bezoek bij Biden in het Witte Huis
  • Waarom tanks in Oekraïne verarmd uranium gebruiken
    Waarom tanks in Oekraïne verarmd uranium gebruiken

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden