Ga naar de inhoud Logo NU.nl
  • Voorpagina
  • Net binnen
  • Populair
  • Algemeen
  • Economie
  • Sport
  • Media en Cultuur
  • Achterklap
  • Shop
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Spellen
    • Over NU.nl
    • NUfolder
    • NUshop
    • Tickets
Woensdag 27 september 2023 | Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Weer, veel bewolking 21° TV GidsLive voetbalwedstrijden 0 liveVerkeersinformatie 7 kmBeursinformatie 722.58
Oranjevrouwen

Bedrijven liften volop mee op het succes van de Oranjevrouwen

Door NU.nl/Gea Bruinsma

07 jun 2019 om 15:12 Update: 4 jaar geleden
Reacties op dit nieuwsbericht35 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail
Nog geen twee jaar geleden had bijna niemand het over ze, maar inmiddels is het nationale vrouwenvoetbalteam volop in de aandacht. Niet voor niets lanceren bedrijven als Calvé, Blokker en KPN voor het WK acties rondom de sporters, want de vooruitzichten zijn goed. "Succes kleeft, daar komen bedrijven op af."

De pindakaasreclame die Calvé in 2018 voor sterspeler Lieke Martens lanceerde lijkt iets kleins, maar staat symbool voor een bredere trend. Martens werd hiermee als eerste sportvrouw toegevoegd aan het rijtje van onder anderen Evert van Benthem en Robin van Persie, die volgens de reclame 'groot werden' met Calvé.

Inmiddels is de trend verder: het pindakaasmerk steunt het team nu tijdens het WK, Nike gaat los met een vrouwenvoetbalcommercial, Albert Heijn is partner en kwam met de eerste vrouwenvoetbalplaatjes en Blokkerwinkels "ademen de WK-koorts", zoals de KNVB het noemt. Je kunt er met je aankopen voor voetbaltafelpoppetjes in de vorm van de leeuwinnen sparen.

En individuele spelers slepen deals binnen. Zo verlengde Vivianne Miedema haar partnerschap met Adidas, lanceerde Lieke Martens met Nike een eigen schoen, en maakt Shanice van de Sanden haar opwachting in een reclame van beddenfabrikant M-Line.

Deze inhoud kan helaas niet worden getoond Wij hebben geen toestemming voor de benodigde cookies. Aanvaard de cookies om deze inhoud te bekijken.

EK-winst zette de deur open

Het is geen toeval dat precies nu zoveel merken zich lijken te verdringen rond het Nederlandse team: de winst van het EK van twee jaar geleden heeft haar uitwerking. "Het succes van het team is de belangrijkste aantrekkingsfactor", stelt marketingexpert Marcel Beerthuizen. "Het duurde even, maar nu staat iedereen in de rij voor de 'Oranjeleeuwinnen'."

Dat merkt ook marketeer Eefje Janus van FlowSports, een managementbureau in het mondiale vrouwenvoetbal. "Het EK heeft echt het gesprek op gang gebracht. Daarvoor zeiden bedrijven als we aan de telefoon een naam als Van de Sanden noemden: 'Wie?' Dat is nu echt niet meer zo, waardoor we een veel betere uitgangspositie hebben."


Voor het EK kenden bedrijven de namen van de voetballers niet
Eefje Janus, managementbureau FlowSports

Het is ook een slim moment voor bedrijven om op die groeiende populariteit in te springen, zegt sporthistoricus Jurryt van de Vooren. "Het is een oneven jaar: dan heb je geen Olympische spelen, en geen WK of EK mannenvoetbal."

'Niet zaaien, wel oogsten'

Toch is dat ook precies waar het wringt. De omstandigheden zijn handig, het team deed het al goed en heeft zichzelf bij het publiek bekend gemaakt door grote inspanningen. Daar hebben de bedrijven die nu meeliften op het succes weinig aan bijgedragen, merkt ook Van de Vooren op. "Dit is een kwestie van niet de boom zaaien, maar wel de vruchten plukken."

In het algemeen gaat er bovendien nog veel minder geld om in het vrouwenvoetbal, en is het voor meisjes nog altijd stukken moeilijker om ver te komen, zegt de historicus. "Vrouwenvoetbal is heel lang een blinde vlek geweest, en heeft eigenlijk nog steeds vijftig jaar achterstand in te halen."


Vrouwenvoetbal is heel lang een blinde vlek geweest
Jurryt van de Vooren, sporthistoricus

Langs het veld staan bijvoorbeeld nog altijd minder scouts, zegt Janus. "Meisjes horen ook nog weleens nare opmerkingen als ze tussen jongens spelen. Ze komen meer uitdagingen tegen, waardoor het moeilijker is om aan de top te komen. Als ze er eenmaal zijn, moeten ze vaak ook nog lang iets ernaast doen, terwijl mannen geen bijbaan nodig hebben."

Ongelijke beloning

In besturen die gaan over de toekomst van voetbal zitten amper vrouwen, vult Van de Vooren aan. Ook zijn er nog steeds veel clubs die voor meisjesteams geen goede coach inzetten en ze op gekke tijden laten trainen. "Grote kans dat ze dan sneller afhaken. We zijn er dus nog niet."

Op dit moment zijn ook de inkomsten aan de vrouwenkant van het voetbal nog lager. Er zit beweging in, maar dat betekent niet altijd meer gelijkheid. Het WK-prijzengeld bij de vrouwen werd onlangs verhoogd naar 30 miljoen dollar (26 miljoen euro), terwijl de mannen bij het WK vorig jaar zo'n 703 miljoen euro te verdelen hadden. Verliezende mannen krijgen daarmee dus meer dan winnende vrouwen. "Een typerend voorbeeld", noemt Janus het.

Het verschil bij commerciële vergoedingen tussen de mannen en vrouwen moet tussen 2021 en 2023 worden afgebouwd, kondigde de KNVB maandag aan.

  • KNVB wil vergoedingen Oranjevrouwen gelijktrekken aan mannen
    Zie ookKNVB wil vergoedingen Oranjevrouwen gelijktrekken aan mannen

Meer bekendheid, meer geld

Terug naar de bedrijven. Want hoewel zij nu profiteren, kunnen ze ook iets bijdragen: meer bekendheid, en daardoor meer kijkers én uiteindelijk meer geld.

Tot nu toe ging het bij de promotie van vrouwenvoetbal namelijk om reclame waarmee ondernemingen wilden laten zien dat ze maatschappelijk betrokken waren, zegt Beerthuizen. Nu gaat het ook om commerciële doelstellingen waarbij de sporters zélf de hoofdrol gaan spelen in reclames.

En mensen die zeggen dat vrouwenvoetbal nooit zo boeiend wordt als de mannensport? Van de Vooren: "Het feit dat die discussie er is, zegt al iets. Twintig jaar geleden wisten mensen nog niet eens dat het vrouwenvoetbal bestond. Hoe meer mensen er tegen je zijn, hoe beter, dus."

Beeld: Pro Shots
Reacties op dit nieuwsbericht35 reacties
Delen via WhatsAppDelen via WhatsAppWhatsAppDelen via FacebookDelen via FacebookFacebookDelen via TwitterDelen via TwitterTwitterDelen via LinkedInDelen via LinkedInLinkedInDelen via E-mailDelen via E-mailE-mail

NUjij: Uitgelichte reacties

loko_loki
09 jun 2019 om 11:26
Ach, de gelijkheid van vrouwen en mannen is vvor mij en velen met mij de normaalste zaak. Die discussie is dus overbodig geworden, en dat is alleen maar goed om te zien. Dat de AH of Blokker bijdraagt aan gelijkheid? Nee, het gaat hun om meer poen binnenharken. Het zal ze verder worst wezen. En even over het WK vrouwen van nu. Ze spelen met teveel landen in het toernooi. Een handvol landen is best goed en professioneel, een handvol landen hangt tegen de top aan en de rest is dramatisch slecht, en hoort niet op een groot toernooi thuis. Nederland hangt/schuurt tegen de toplanden aan. Al die landen, dus ook de toplanden hebben nog wel een lange weg te gaan, willen ze net zo populair worden als de mannelijke varianten. Maar dat zal best goedkomen op den duur.
Respect: 👍 1Reacties: 💬 0
Reageer
Bekijk meer reactiesBekijk alle reacties


Aanbevolen artikelen


NUjij-reacties

Reacties op dit nieuwsbericht35 reacties

Net binnen

  • 13:08
    Politie nauwelijks aanwezig op de A12, nu ook demonstranten in de tunnelbak
  • 12:58
    Philips gaf duizenden klachten over apneuapparaten jarenlang niet door
  • 12:57
    LiveblogAftellen naar restant Klassieker, ME-bussen staan klaar bij ArenA
  • 12:37
    Strafzaak over gifmoord ten einde na overlijden verdachte Yvon K.

Meer Economie

  • Carrefour
    Franse supermarkten verkopen brandstof tegen kostprijs in kostencrisis
  • amazon prime
    Toezichthouder beschuldigt Amazon van monopoliegedrag in VS
  • NS moet van staatssecretaris opnieuw naar plan voor spitsheffing kijken
    NS moet van staatssecretaris opnieuw naar plan voor spitsheffing kijken
  • huurhuis
    Huurprijzen volgend jaar mogelijk bijna 6 procent omhoog
  • Grootste bank in VS schikt met Maagdeneilanden in zaak rond Jeffrey Epstein
    Grootste bank in VS schikt met Maagdeneilanden in zaak rond Jeffrey Epstein
Meer Economie

Meest gelezen

  • 1
    Wiegman gefrustreerd na buitenspelgoal van Nederland: 'Het hele stadion zag het'
  • 2
    Oranje verslaat Engeland van Wiegman en houdt olympische droom levend
  • 3
    Donald Trump en familiebedrijf zijn schuldig aan financiële fraude
  • 4
    Acteur Bas Muijs eerder dit jaar gegijzeld en beschoten met spijkerpistool
  • 5
    Veertien gewonden bij botsing lijnbus en taxibus in Fries Berlikum


Nieuwsvideo's

  • Door deze tactiek lukt het Oekraïne om de Krim nu harder te raken
    Door deze tactiek lukt het Oekraïne om de Krim nu harder te raken
  • Biden staakt mee met personeel van Amerikaanse autofabrieken
    Biden staakt mee met personeel van Amerikaanse autofabrieken
  • Vlammen slaan uit leegstaand kantoorpand in Rijswijk
    Vlammen slaan uit leegstaand kantoorpand in Rijswijk
  • Feestzaal zwartgeblakerd na dodelijke brand op Iraakse bruiloft
    Feestzaal zwartgeblakerd na dodelijke brand op Iraakse bruiloft

  • Voorpagina
  • Economie
  • Sport
  • Media en cultuur
  • Overig
  • Voorpagina
    • Net binnen
    • Meest gelezen
    • Oorlog Oekraïne
    • Binnenland
    • Buitenland
    • Algemeen
    • Politiek
    • Uit andere media
    • Video
    • Podcast
    • Weer
  • Economie
    • Klimaat
    • Tech
    • Wonen
    • Geld
    • Werk
    • Auto
    • Aandelen
  • Sport
    • Voetbal
    • Formule 1
    • Scorebord
    • Sportspellen
  • Media en cultuur
    • Films en series
    • Muziek
    • Boek en cultuur
    • Media
    • Achterklap
    • Koningshuis
    • TV gids
  • Overig
    • Dagelijks leven
    • Het Woord
    • Kind en Gezin
    • Dieren
    • Eten en drinken
    • Gezondheid
    • NUcheckt
    • Opmerkelijk
    • Wetenschap
    • Contact met de redactie
    • Colofon
    • Nieuwsbrieven
    • Over NU.nl
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy en cookiebeleid
    • Klachten / Feedback
    • Toegankelijkheid
    • Adverteren
    • Apps
    • Werken bij NU.nl
    • Verzekeringvergelijker
    • Privacy instellingen
  • Contact met de redactie
  • Colofon
  • Nieuwsbrieven
  • Over NU.nl
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy en cookiebeleid
  • Klachten / Feedback
  • Toegankelijkheid
  • Adverteren
  • Apps
  • Werken bij NU.nl
  • Verzekeringvergelijker
  • Privacy instellingen

Volg ons op:

©2023 DPG Media B.V. – alle rechten voorbehouden