Vijf veranderingen die de Tour de France voor 2020 nodig heeft

De wielerwereld is druk bezig de sport te hervormen om aantrekkelijker te worden voor sponsors en publiek. Ook de Tour de France, de belangrijkste wedstrijd van het jaar, blijft flink veranderen. Hoe ziet de Ronde van Frankrijk er in 2020 uit?

"Voortaan moeten we gewoon met helikopters naar beneden", riepen Wout Poels en Wilco Kelderman toen ze deze Tour na de finish op Plateau de Beille door de stromende regen naar beneden moesten fietsen.

De teambussen konden niet boven komen en de renners moesten gewapend met een fluitje, om de vertrekkende toeschouwers te waarschuwen, afdalen. Diverse Tourdeelnemers gaven later toe dat ze mede door die trip een griepje hadden opgelopen.

Voor een sport waarin sommige teams een budget hebben van meer dan dertig miljoen euro kan het allemaal vast beter geregeld worden. De komende vijf jaar staan er al een hoop veranderingen op stapel. Een renner en twee teambazen kijken in de glazen bol van de Tour.

1. Publiek op afstand?

Nadat Chris Froome in de veertiende etappe een beker urine in zijn gezicht kreeg, schreeuwde iedereen moord en brand dat de toeschouwers niet meer zo dichtbij mochten komen. 

"We kunnen er wel omheen draaien, maar er gaat ooit weer een renner van de fiets gelopen worden door een supporter", zegt Iwan Spekenbrink, manager van Giant-Alpecin. "Er staan al meer en meer dranghekken en die trend zet zich misschien wel door. De toegankelijkheid heeft de sport goed gedaan en geeft wielrennen een prachtige uitstraling, maar er kleven risico's aan."

Marc Sergeant, manager van Lotto Soudal, ziet de aanraakbaarheid van de wielrenners niet verdwijnen. "Het is een sleuteleigenschap van de Tour. Ze komen zelfs bij het hotel, bij de Rode Duivels is dat allemaal afgeschermd", doelt de Vlaming op het nationale voetbalelftal van België.

Voor de renners is het ook prettig om van dichtbij aangemoedigd te worden. Tom Leezer van Lotto-Jumbo vindt het plan om entreegeld te vragen bij bijzondere aankomsten, zoals hier en daar weleens is voorgesteld, onzin. "Het zou de charme weghalen. Als we nu langs een camping in Frankrijk rijden en die hele camping komt kijken, is dat natuurlijk heel mooi. Die kinderen worden enthousiast en gaan later ook fietsen."

2. Meer geld

Leezer vermoedt dat er meer te verdienen valt voor de wielersport en dat de centen ook beter verdeeld kunnen worden. "De ASO (organisator van de Tour en onder andere Parijs-Roubaix, red.) maakt ongeveer tachtig miljoen euro winst. Ik denk echt dat het heel weinig is als we kijken hoe groot de sport wereldwijd is. Daar valt veel meer uit te halen. Ze focussen zich op Franse sponsors terwijl het in 190 landen wordt uitgezonden."

Met meer geld zouden de renners comfortabeler door de Tour geloodst kunnen worden. "We hebben vaak klotebedden, dus nemen onze eigen matrassen mee. Er is zelfs geen airco, dan proberen we maar te redden wat er te redden valt. De directie van de ASO ligt ondertussen gewoon in een vijfsterrenhotel."

Het idee van Sky om een speciale camper voor Froome mee te nemen, wat door de wielerunie UCI werd verboden, lijkt Leezer wel wat. "Misschien krijgen we wel twee bussen, eentje waar we in slapen en eentje zoals nu waar we douchen en ons op de ritten voorbereiden. Of ze moeten gewoon fatsoenlijke hotels voor iedereen regelen, dan hebben we ook geen bus nodig."

Spekenbrink benadrukt dat de sport zichzelf beter moet verkopen om meer inkomsten te verwerven. "We moeten het huidige economische model versterken. Er zijn de afgelopen jaren te vaak teams weggevallen uit de World Tour. Sponsors willen weten waar ze aan toe zijn om voor meerdere jaren te investeren."

3. Efficiënter antidopingbeleid

Wielrenners moeten inmiddels 24 uur per dag laten weten waar ze zijn omdat ze elk moment gecontroleerd kunnen worden. Sergeant heeft de eerste nachtcontrole van één van zijn renners al meegemaakt. "Bij Greg Henderson werd tien dagen voor de Tour om twee uur aangebeld."

"Hij heeft zo'n camera voor de deur en geloofde niet dat het een dopingcontroleur was. Iedereen kan zeggen dat hij van WADA is. Toen haalde die man zijn spullen en bleek het te kloppen. Greg had er geen moeite mee zolang het de problemen van de sport oplost."

Leezer zou het toejuichen als de zogeheten whereabouts per telefoon kunnen worden vastgesteld via GPS. "Ik vind het niet erg om iets bij me te hebben dat ze me overal kunnen vinden, al zijn er natuurlijk grenzen. Het vervelende is nu gewoon dat ik maandag thuis kom van de Tour en dinsdagochtend misschien hoor dat ik een criterium in Surhuisterveen moet rijden. Dan moet ik wel die dingen invullen, daar moet je echt scherp op zijn. Ik zie alleen niet in hoe we dat zo gaan veranderen, of we moeten een enkelband gaan dragen haha."

De afstemming tussen de verschillende dopinginstanties kan volgens hem ook beter. "Vlak voor de Tour werd ik gecontroleerd door de Vlaamse gemeenschap omdat ik in België woon. Hij doet de deur dicht en binnen een minuut staat de UCI ook voor de deur. Ze zijn elkaar net misgelopen voor mijn huis. Die budgetten kunnen beter worden gebruikt."

4. Nieuwe manier van uitzenden

Over de live-uitzendingen op televisie is de laatste jaren veel te doen. Het zou saai zijn en via on board-camera's proberen teams nu al spannende beelden te verspreiden. Sergeant is ervan overtuigd dat het wielrennen snel moet handelen omdat de jonge kijkers anders afhaken.

"Het moet catchy worden en meer op Formule 1 gaan lijken. Hoe mooi zou het zijn als ik via een app precies kan zien wanneer Greipel gaat lossen? Het zou echt spannend zijn om in de huiskamer een idee te krijgen hoe iemand zich voelt."

Spekenbrink ziet het ook wel voor zich. "We moeten gaan concurreren met andere grote mondiale sporten, kijkers aantrekken uit landen zonder wielerhistorie. Die mensen willen instant informatie over hoe hard de renners gaan op een bepaald moment en wat precies de afstanden tussen hen zijn."

Leezer verveelt zich wel eens als hij thuis naar een sprintetappe zit te kijken. "Ik zit er wat dieper in dan de normale toeschouwer, maar ik wil graag live naar een camera op het stuur van elke renner kunnen schakelen. Eerst dat overzichtsbeeld van een sprint en dan bam, dit is wat Koen de Kort ziet bij het aantrekken van de sprint. Dat vergt wel heel veel van een regisseur, maar het geeft zoveel meer emotie en explosiviteit."

5. Korte etappes

Als het aan Sergeant ligt, worden de etappes in de Tour veel korter. Door de aantrekkingskracht van korte ritten in de Giro wordt daar al langer over gesproken. "Daar vonden veel renners het gevaarlijk, maar ritten van 138 kilometer zijn gewoon veel spannender dan die van 250. Zo simpel is het en dat begint de organisatie ook te begrijpen."

Spekenbrink hoopt dat de wielersport de races in de markt gaat zetten onder een goede merknaam. "De grote wedstrijden zoals de Tour en Parijs-Roubaix zullen blijven, maar ik hoop dat er in 2020 iets van series zijn ontstaan. Wedstrijden voor de beste sprinters, voor de beste klimmers enzovoorts. Er moet een goede verhaallijn zijn waarmee we fans uit andere werelddelen aan ons kunnen binden. Simpele en herkenbare ideeën zijn welkom."

Lees meer over:
Tip de redactie