De belangrijkste gamebeurs van het jaar, de Electronic Entertainment Expo (E3), zit er weer op voor 2015. 

Officieel is het driedaagse evenement een plek waar uitgevers, ontwikkelaars, retailers en journalisten samenkomen, maar dit jaar draaide het bij de spellenmakers eigenlijk maar om één ding: de liefde van gamers terugwinnen.

Die gamers volgen de E3 al jaren op de voet, eigenlijk al vanaf het moment dat de E3 in 1995 voor het eerst georganiseerd werd, of het nou via tijdschriften of later op gamewebsites was.

De laatste jaren volgen gamers hun favoriete ontwikkelaars vooral via livestreams. Dat zorgde er de voorgaande jaren voor dat gamers in plaats van aankondigingen van nieuwe games veelal eerst een marketingpraatje te horen kregen over het aantal exemplaren dat een spelcomputer had verkocht, hoeveel consumenten het bedrijf aan zich had weten te binden en welk percentage daarvan maandelijks actief is binnen zijn toegewijde klantensysteem.

Daar werd dit jaar echter met geen woord over gerept. Het ging in alle persconferenties om games, games en nog meer games.

Doom en Fallout

Die trend werd ingezet door Bethesda, bekend van spellen als Doom en Fallout. De uitgever onthulde zoals verwacht van beide langlopende delen een nieuw deel, maar het ging meer om de manier waarop.

Zowel de bloederige first-person shooter Doom als post apocalyptische role-playing game Fallout 4 werden bijgestaan door een uitgebreide gameplaydemonstratie. Voor Fallout 4 trok Bethesda zelfs een derde van zijn hele presentatie uit om alle nieuwigheden uit de doeken te doen.

Grote geste

Ook Xbox-fabrikant Microsoft kwam afgelopen week met enkele nieuwe titels, zoals de avonturengame Recore. De grootste aankondiging was echter dat de Xbox One vanaf eind dit jaar ook Xbox 360-games kan afspelen. Dat werkt zowel met fysieke games in een doosje als digitaal gedownloade spellen.

Het levert Microsoft niet direct geld op, maar Xbox One-eigenaren die daarvoor een Xbox 360 in hun huiskamer hadden staan, kunnen al hun oude spellen plotseling weer op de nieuwe spelcomputer spelen. Het is een grote geste naar de trouwe fans die van de Xbox 360 naar Xbox One zijn overgestapt.

Ook werd er een na lange tijd weer een geheel nieuw spel van de ooit geliefde ontwikkelaar Rare onthuld, vroeger een van de belangrijkste studio’s voor concurrent Nintendo. En Microsoft brengt binnenkort een collectie uit voor de Xbox One met daarin dertig klassieke games van Rare, zoals Battletoads en Banjo-Kazooie. Fans vragen al heel lang om de terugkeer van die studio als ontwikkelaar.

De boodschap van Microsofts persconferentie was duidelijk: het ging om de wensen van de gamers, los van of die binnen de eerdere strategie van het bedrijf pasten. Zij kopen immers nog fanatiek games.

Helemaal opnieuw

Ook uitgever Electronic Arts schikte zich aan de wensen van consumenten. Het nieuwe deel in de racereeks Need for Speed is een zogeheten reboot, wat wil zeggen dat er niet meer direct op de delen ervoor wordt voortgeborduurd. Dit na luide kritiek op de serie in de laatste jaren.

Daarnaast werd Mirror’s Edge: Catalyst onthuld, een tweede spel in de serie over de straatacrobate Faith. Maar het gaat niet om een direct vervolg, in plaats daarvan wordt Catalyst een soort herziening van het eerste deel. Fans waren namelijk niet blij met de toevoeging van schietgevechten. Die zijn er nu helemaal uitgehaald.

Speciaal voor de fans

Maar het beste voorbeeld was Sony. De Japanse uitgever gaf als een van de laatste zijn persconferentie en moest daarom de hoge verwachtingen waarmaken die door concurrenten waren geschapen.

De presentatie begon vrijwel direct met de onthulling van het langverwachte The Last Guardian. Dit avonturenspel werd in 2009 al voor de Playstation 3 aangekondigd, maar verdween daarna van de radar. Fans vroegen er ieder jaar daarna weer om en Sony gaf afgelopen week eindelijk gehoor aan die gebeden.

Opvallend is dat het spel eruitziet alsof het nog steeds uit 2009 komt. Het is alsof Sony het spel speciaal voor fans weer uit de ijskast heeft gehaald.

In dezelfde persconferentie onthulde Sony ook een volledige remake van Final Fantasy 7, een role-playing game uit 1997 die behoort tot een van de meest geliefde spellen aller tijden. Ook daar wordt al jaren om gevraagd door fans.

Alleen om een vervolg op het actieavontuur Shenmue 2 werd nóg langer en vaker gevraagd, en ook dat kwam er in de vorm van een crowdfundingcampagne via Kickstarter, aangekondigd op de Sony-persconferentie.

Gamers, gamers, gamers

Bovenstaande games spreken lang niet iedereen aan, ze zijn met name gericht op de fans van het eerste uur. Het geeft maar aan hoezeer de traditionele spellenfabrikanten de tradtionele gamers nodig hebben nu er op mobiele apparaten duizenden gratis spellen beschikbaar zijn.

Als zij de grote games waaraan honderden mensen jaren werken niet meer dreigen te kopen, wie dan wel? De E3 van dit jaar draaide daarom voor het eerst sinds jaren weer helemaal om games waar zij op zaten te wachten.

Bekijk onze eerste indrukken van de belangrijkste games van E3

Meer langere verhalen en achtergronden op NUweekend