Terwijl Android wereldwijd en ook in Nederland een stuk meer gebruikers heeft dan iOS, komen apps nog steeds vaak eerst voor Apples systeem uit. Waarom is dat eigenlijk?

Elke zondag publiceert NU.nl een lijst met de beste apps van de week. Een veelgelezen commentaar van lezers op NUjij is dan: waarom voert iOS zo de boventoon?

Een terechte vraag. We letten wel op de verhouding tussen Android- en iOS-apps, maar veel nieuwe apps komen nog altijd eerst naar iOS, voordat ze op Android verschijnen.

“De opdracht was heel duidelijk: alleen voor iOS, die gebruikers zijn het gewend te betalen”
App-ontwikkelaar Jelle Prins

Daar zijn verschillende redenen voor. Te beginnen met de voorkeur van de ontwikkelaars van de apps zelf, denkt onder meer Emiel Janson, app-ontwikkelaar bij Blendle. Die Nederlandse startup heeft zijn app Blendle Trending in februari voor iOS uitgebracht en werkt nu aan een Android-versie.

"Apple heeft mooie tools gemaakt om apps mee te ontwikkelen en gezorgd voor een ecosysteem waarin het eenvoudiger is om apps te maken", aldus Janson.

Ook Fleur van der Laan van het Nederlandse AppMachine ziet een voorkeur voor iOS bij ontwikkelaars. Haar bedrijf laat gebruikers zelf apps ontwerpen voor iOS, Android en Windows Phone.

"iOS is makkelijker omdat je geen rekening hoeft te houden met het grote aantal schermformaten en verschillende typen Android-apparaten", zegt Van der Laan. "Voor iPhone hoef je maar rekening te houden met een paar schermgroottes. Daarnaast downloaden iPhone-gebruikers makkelijker en meer apps dan Android-gebruikers."

Dure experimenten

Dat maakt iOS het platform bij uitstek om op te experimenteren, denkt Jelle Prins. Hij is nu als design-manager bij Uber Nederland verantwoordelijk voor de apps van het taxibedrijf, en richtte eerder app-designstudio Moop op. "Omdat de software van Apple het makkelijk maakt om snel een app te bouwen, en het aantal typen apparaten kleiner is dan bij Android, leent iOS zich beter voor een experiment."

Bij zo’n experiment spelen ook de kosten een rol, zelfs voor miljardenbedrijven als Facebook. Zo bracht Facebook zijn experimentele app Paper enkel voor iPhone-gebruikers in de VS uit. Ook de Instagram-apps Hyperlapse en Layout zijn er enkel voor iOS. "Vergis je niet: in zo’n app als Facebook Paper zitten erg veel ingewikkelde animaties, daar gaat een hoop tijd in zitten", zegt Prins. "Het is in zo’n geval voordeliger om je tot één platform te beperken, en dan is iOS aantrekkelijker."

Twitter lanceerde onlangs live-streamingapp Periscope, ook eerst voor iOS. "Daar ligt onze expertise", zei Periscope-mede-oprichter Kayvon Beykpour. "Wij hebben er veel ervaring mee en we zijn zelf iOS-gebruikers."

"Het moeilijkste van Periscope was om te bepalen hoe de ervaring zou moeten zijn. Dan is het makkelijker om je op één platform te richten. Nu we weten hoe het eruit moet zien is het een stuk makkelijker dat ook voor Android te maken."

Hogere opbrengsten

Niet alleen de kosten, maar ook de opbrengsten van een app spelen een rol bij de afweging om eerst voor Android of iOS te kiezen. "Sowieso zijn de inkomsten uit apps onder iOS echt vele malen hoger dan op Android", zegt Janson van Blendle.

Prins heeft dezelfde ervaring. "Moop ontwikkelde een paar jaar geleden de app NRC Reader. Daarbij was de opdracht heel duidelijk: alleen voor iOS, die gebruikers zijn het gewend te betalen."

Dat is ook terug te zien in de omzetcijfers van Apple’s App Store en Google’s Play Store. In 2014 draaiden iOS-ontwikkelaars een gezamenlijke omzet van 10 miljard dollar. Google maakt zelf geen cijfers bekend van de omzet van apps in de Play Store, maar volgens app-analysebedrijf App Annie lag de omzet van de App Store 70 procent hoger dan de omzet uit Android-apps. Dit terwijl uit Google Play 60 procent meer apps worden gedownload dan uit de App Store.

De makers van de populaire mobiele game Monument Valley deelden begin 2015 de cijfers rond hun spel. De game verscheen in april voor iOS en anderhalve maand later voor Android. Van de 5,8 miljoen dollar omzet die over de game werd gemaakt kwam ruim 80 procent uit iOS.

Apple te streng

Zulke cijfers zorgen er mogelijk voor dat ontwikkelaars op zeker spelen, en zich specialiseren in iOS-ontwikkeling. "We merken bij Blendle wel dat het echt lastig is toegewijde Android-ontwikkelaars te vinden", zegt Janson. "Er zijn heel veel mensen die het er een beetje naast doen, maar echte pro’s vinden is lastig."

Toch heeft Android wel degelijk voordelen voor ontwikkelaars. Zo is Apple berucht om zijn strenge en vooral langdurige goedkeuringsproces. "Bij Apple is de wachttijd totdat je app wordt goedgekeurd minstens vijf tot acht werkdagen", zegt Van der Laan van AppMachine. "Als je voor Android een update ontwikkelt en die app indient dan is ’ie vaak binnen een paar uur beschikbaar in de Google Play Store."

Sowieso heeft Google minder strenge regels voor ontwikkelaars. Wanneer een app eenmaal voor Android is verschenen, wordt experimenteren op dat systeem juist weer makkelijker. Whatsapp is daar een prominent voorbeeld van. De app is op nagenoeg elk platform beschikbaar, maar nieuwe functies zoals de recent uitgerolde belfunctie komen eerst naar Android.

De toekomst

Wie terugkijkt naar een paar jaar geleden ziet voor Android-gebruikers vooruitgang. Een populaire app als Instagram deed er na zijn iOS-lancering in 2010 nog twee jaar over om de overstap naar Android te maken. Inmiddels gaat het vaak om weken of maanden.

Google weet dat ontwikkelaars zich zorgen maken over het grote aantal verschillende apparaten, en maakt het met elke nieuwe Android-versie makkelijker om apps voor veel toestellen geschikt te maken.

De beschikbaarheid van die Android-versies is wel afhankelijk van de fabrikanten van Android-toestellen. Zij  brengen nieuwe telefoons en tablets vrijwel altijd met de nieuwste Android-versie uit, maar updaten bestaande apparaten niet altijd, of niet snel.

Dat getrapt updaten gaat steeds sneller, maar Apple is met zijn gesloten ecosysteem vooralsnog sneller. Android zal vermoedelijk verder blijven inlopen, maar tot die tijd is iOS de proeftuin voor de meeste ontwikkelaars.

Meer langere verhalen en achtergronden op NUweekend