Vlucht 4U9525 stortte op dinsdag 24 maart neer in de Franse Alpen. Alle 150 inzittenden overleden bij deze vliegramp. Hoe zag deze vlucht er van minuut tot minuut uit?

Op dinsdag 24 maart 2015 om 9:52 begint vlucht 4U9525 van Germanwings te taxiën op luchthaven Barcelona. Het toestel stijgt rond 10:01 op.

9:52 Opstijgen

9:52 Opstijgen
9:52 Opstijgen

Volgens Franse onderzoekers praten de hoofd- en copiloot in de eerste twintig minuten normaal met elkaar. "Daarna begint de captain met een checklist. De copiloot lijkt laconiek te reageren", volgens het Franse Openbaar Ministerie.

De gezagvoerder vraagt aan de copiloot om het gezag over te nemen. De onderzoekers vermoeden dat de captain 'zijn behoefte' moest doen. Vanaf dat moment zit de copiloot in zijn eentje in de cockpit.

​Het vliegtuig bereikt rond 10:27 de hoogte van 38.000 voet (11,6 kilometer) en een snelheid van 452 knopen (837 kilometer per uur).

10:27 Hoogste punt

10:27 Hoogste punt
10:27 Hoogste punt

​Vier minuten later begint het vliegtuig echter te dalen. Volgens de onderzoekers zet de copiloot moedwillig de landing in. Hij laat de gezagvoerder ook niet meer in de cockpit, en reageert niet meer op herhaalde oproepen van de luchtverkeersleiding.

Binnen 11 minuten verliest het toestel 31.200 voet (9,5 kilometer) voordat het van de radar verdwijnt.

10:31 Daling

10:31 Daling
10:31 Daling

​Na een duikvlucht van 11 minuten is het laatste radarcontact met vlucht 4U9525 om 10:41. Het toestel stort neer in de Franse Alpen in de bergen bij Prads-Haute-Bléone, ten noorden van Digne-les-Bains.

10:41 Crash

10:41 Crash
10:41 Crash

In de daaropvolgende dagen is in het onderstaande afgebakende gebied naar brokstukken van het gecrashte vliegtuig gezocht.

Zoekgebied

Zoekgebied
Zoekgebied

​In de onderstaande grafiek is goed te zien wanneer het vliegtuig in de problemen komt.

Hoogte van vlucht 4U9525

De informatie voor dit artikel is afkomstig van flightradar.