De 87e Oscaruitreiking zou wel eens de meest voorspelbare in jaren kunnen worden, wat de acteurs betreft. Maar de kenners zijn er nog niet uit wie in de nacht van zondag op maandag (Nederlandse tijd) de prijs voor Beste Film gaat winnen: Boyhood óf Birdman?

Om maar meteen met die hoofdprijs te beginnen: het is de laatste weken een nek-aan-nek-race tussen Birdman en Boyhood.

Laatstgenoemde stond lange tijd bovenaan in de polls, na het winnen van de Golden Globe en de Bafta, totdat Birdman ineens de hoofdprijs wegsleepte bij The Screen Actors Guild, The Directors Guild én The Producers Guild. En ja, dat zijn toch de vakgenoten die in de Academy zitten en de Oscars verdelen.

Zelfs vakblad Entertainment Weekly durft geen voorspelling te geven: "Volgens de statistieken wordt het Birdman - maar afgaand op wat Academy-leden ons hebben ingefluisterd gokken we toch op Boyhood."

The Hollywood Reporter en Variety houden het op Birdman, net als Indiewire dat wel een slag om de arm houdt: "maar het kan ook Boyhood worden".

Dat wordt spannend tot het einde dus, aangezien dit de laatste Oscar op de avond is die wordt uitgereikt. De overige genomineerden zijn: American Sniper, The Imitation Game, The Grand Budapest Hotel, Selma, The Theory of Everything en Whiplash.

Scène uit Boyhood

Scène uit Boyhood

Beste Regie

Ook in deze categorie maken de regisseurs van Boyhood (Richard Linklater) en van Birdman (Alejandro Gonzales Iñárritu) de meeste kans. Oscarwatchers verwachten dat wie stemt op de ene film zal stemmen op de regisseur van de andere grote kanshebber - waarmee ook deze categorie vrij ondoorzichtig is. 

Het is overigens allang niet meer zo dat de twee belangrijkste prijzen automatisch naar dezelfde film gaan: vorig jaar won 12 Years a Slave de Oscar voor Beste Film en Gravity die voor Beste Regie.

De verwachting is dat Iñárritu de meeste kans maakt: Birdman is met zijn lange shots een knap staaltje regisseren, terwijl de kracht van Boyhood vooral zit in Linklaters doorzettingsvermogen bij dit twaalf jaar durende project. Birdman Beste Regie en Boyhood Beste film zou dus het meest eerlijk zijn.

Overige genomineerden: Wes Anderson (The Grand Budapest Hotel), Bennett Miller (Foxcatcher), Morten Tyldum (The Imitation Game).

Mannelijke Hoofdrol

Ook hier is een interessante strijd aan de gang tussen twee kanshebbers: Michael Keaton voor Birdman en Eddie Redmayne voor The Theory of Everything.

Allebei sterke rollen, en ze wonnen er allebei een Golden Globe mee. Maar Keaton (63) heeft als extra voordeel dat Hollywood dol is op een goede comeback en het de bijna vergeten acteur van harte gunt, terwijl de dertig jaar jongere Redmayne (32) nog maar net begint met zijn carrière.

Redmayne was echter wel verbluffend als Stephen Hawking: hij wist de wiskundige te spelen van kwieke student tot gehandicapte volwassene. Met het spelen van een handicap heb je sowieso een streepje voor bij de Oscaruitreiking.

Scène uit Birdman

Scène uit Birdman

Variety, The Hollywood Reporter en Indiewire houden het op Redmayne, Entertainment Weekly op Keaton. Maar de meeste bladen noemen ook Bradley Cooper kansrijk voor zijn rol in American Sniper: het is immers zijn derde Oscarnominatie op rij, na Silver Linings Playbook en American Hustle. Keaton zou de terechte winnaar zijn; als Redmayne echt zo goed is krijgt hij nog wel een keer een Oscar.

Benedict Cumberbatch (The Imitation Game) en Steve Carell (Foxcatcher) hebben waarschijnlijk het nakijken: Cumberbatch' acteerprestatie wordt overvleugeld door die van Redmayne in de vergelijkbare rol van gekweld genie, terwijl Foxcatcher vooral de triomf van de make up is: Carell is zo onherkenbaar dat het hem misschien juist zijn Oscar kan kosten.

Vrouwelijke Hoofdrol

Hier zijn alle Oscarwatchers eensluidend in hun voorspelling: het wordt Julianne Moore voor haar rol in het Alzheimer-drama Still Alice. En ook omdat dit haar vijfde Oscarnominatie is, en ze nog nooit won, ondanks een constante stroom kwaliteitsrollen. Bovendien: een rol met een ziekte, zeker Alzheimer, scoort extra bij de (oudere) Academy-leden. Moore won bovendien al een Golden Globe en diverse andere prijzen voor haar rol.

Julianne Moore in Still Alice

Julianne Moore in Still Alice

De andere genomineerden, Marion Cotillard (Deux Jours, Une Nuit) en Reese Witherspoon (Wild) hebben al een Oscar en de Britse actrices Felicity Jones (The Theory of Everything) en Rosamund Pike (Gone Girl) vormen ook geen concurrentie voor Hollywood-royalty Julianne Moore.

Mannelijke Bijrol

Ook hier valt geen verrassing te verwachten: J.K. Simmons is de gedoodverfde winnaar voor zijn rol als sadistische muziekleraar in Whiplash. Hij won tot nu toe alle prijzen voor deze rol, inclusief een Golden Globe en een Bafta.

Van de overige genomineerden (Robert Duvall, The Judge, Ethan Hawke in Boyhood, Edward Norton in Birdman en Mark Ruffalo in Foxcatcher) acht men alleen Edward Norton (Birdman) in staat het feestje van Simmons te verpesten.

Vrouwelijke Bijrol

Wederom verwachten de kenners hier geen verrassing: ook Patricia Arquette won voor haar rol in Boyhood tot nu toe alle denkbare prijzen, inclusief een Golden Globe en een Bafta. Het moet dus wel heel raar lopen als daar zondag geen Oscar bij komt.

Van de andere genomineerden (Laura Dern in Wild, Keira Knightley in The Imitation Game, Emma Stone in Birdman, Meryl Streep in Into the Woods) maakt Emma Stone nog de meeste kans. Oscarlieveling en drievoudig Oscarwinnares Meryl Streep staat voor de verandering een keer onderaan in de polls, voor haar rol als heks in Into the Woods. Het is wel haar negentiende Oscarnominatie, een record.

Beste Buitenlandse film

De vakbladen zijn het erover eens dat de Poolse film Ida deze Oscar binnensleept. De film is namelijk ook genomineerd voor het fraaie zwart/wit-camerawerk én won een Bafta. Golden Globe-winnaar Leviathan (Rusland) zou nog wel roet in het eten kunnen gooien.

Beste Animatiefilm

Aangezien The Lego Movie schandalig genoeg niet werd genomineerd - een van de grootste snubs van deze Oscars - is er geen overeenstemming: Variety, The Hollywood Reporter en Indiewire gokken op How to Train Your Dragon 2, Entertainment Weekly houdt het op Big Hero 6.

Beste Originele Script

Oscarwatchers voorspellen Wes Anderson voor The Grand Budapest Hotel.

Beste Bewerkte Script

Variety en Entertainment Weekly voorspellen The Imitation Game, The Hollywood Reporter en Indiewire houden het op Whiplash.

Beste Documentaire

Hier is weer overeenstemming: de Edward Snowden-documentaire Citizenfour heeft de beste papieren.

Beste Korte Animatiefilm

Voor wie tenslotte hoopt op een Nederlands succesje in de categorie Short Animation is er slecht nieuws: A Single Life van Job, Joris & Marieke staat helaas helemaal onderaan bij de bookmakers (33 tegen 1), die de Disney-animatie The Feast de meeste kans geven (1 tegen 3).

De Oscaruitreiking wordt in de nacht van zondag 22 op maandag 23 februari ongecodeerd uitgezonden door Film1. 

Volg alles over de Oscars in ons dossier

Meer langere verhalen en achtergronden op NUweekend