Het Nederlandse verkeer maakt ruim dertig slachtoffers per dag. NU.nl bekeek alle 102.160 geregistreerde verkeersongevallen uit 2013 en vond de tien gevaarlijkste verkeersplekken van het land.

Rijkswaterstaat (RWS) en ongelukken.staanhier.nl telden vorig jaar 11.105 verkeersslachtoffers, 2.442 ziekenhuisbezoeken, 5.709 keer spoedeisende hulp en 476 verkeersdoden.

Het werkelijke aantal verkeersdoden ligt een stuk hoger, omdat niet alle incidenten exact worden gemeld. Soms overlijdt een slachtoffer een paar dagen na het ongeluk, waardoor hij of zijn niet in de administratie wordt meegenomen.

Van 44.808 verkeersongelukken is de exacte locatie bekend. Bij 5.798 ongevallen vielen ernstige gewonden.

NU.nl heeft in een radius van 500 meter rondom elk ernstig verkeersongeluk geanalyseerd waar de meeste ongevallen plaats vinden.

De meeste gevaarlijke verkeerslocaties zijn - niet geheel verrassend - in grote steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag te vinden, omdat daar de meeste verkeersdeelnemers zijn. Daarom zijn voor die gemeenten enkel de gevaarlijkste locaties gekozen.

De kleinere gemeenten kennen echter ook veel locaties waar veel ongevallen plaatsvinden, zoals Leiden, Enschede en Drachten.

1. Omgeving Leidseplein, Amsterdam (21 ongevallen)

Klik op de afbeelding voor een interactieve kaart

Met 21 ongevallen zijn de straten rondom het Leidseplein de gevaarlijkste verkeerslocaties van vorig jaar. Dertien personen kwamen na een ongeval op de spoedeisende hulp (SEH) terecht. Vijf maal was een ziekenhuisbezoek nodig en drie personen kwamen er met lichte verwoningen van af.

De gemeente Amsterdam geeft aan dat sowieso bij elk ernstig of dodelijk ongeval binnen 48 uur een onderzoek naar de infrastructuur plaatsvindt. "Eventuele verbeteringen worden op korte termijn aangebracht", legt een woordvoerster van de gemeente uit.

De gemeente geeft aan dat het Leidseplein een autovrij plein wordt en de rijweg langs De Balie wordt opgeheven. Ook wordt de Marnixstraat autovrij gemaakt. Deze werkzaamheden beginnen in 2015 en duren zo'n vijf jaar lang.

2. Omgeving Coolsingel/Blaak, Rotterdam (19 ongevallen)

De negentien ongevallen op in de omgeving van de Coolsingel en Blaak leiden voornamelijk ziekenhuisbezoeken, namelijk tien keer. Er zijn echter ook zeven ongevallen geweest waarbij iemand op de SEH belandde.

De gemeente Rotterdam heeft donderdag toevallig tien interactieve zebrapaden op de Coolsingel geopend. Automobilisten krijgen een waarschuwing zodra een voetganger wil oversteken. Volgens een woordvoerster van de gemeente steken dagelijks 50.000 voetgangers de Coolsingel over.

"De Coolsingel is inderdaad een zogeheten black spot", verklaart de woordvoerster. "Jaarlijks worden hier zo'n vijf personen aangereden. Wij kijken hoe we dit gebied voetgangersvriendelijker kunnen maken."

3. Omgeving Waldorpstraat, Den Haag (15 ongevallen)

In Den Haag vinden veel ongevallen plaats rondom het gebied rondom het Haags Openbaar Vervoer Museum. Negen keer eindigde een ongeluk op de SEH, drie maal was een ziekenhuisbezoek voldoende.

Het gebied bestaat uit veel kruisingen, waardoor afslaand verkeer elkaar regelmatig tegenkomt. Daarnaast moeten automobilisten, fietsers en trams het wegdek met elkaar delen.

4. Schiphol, Haarlemmermeer (9 ongevallen)

Rondom luchthaven Schiphol vonden negen verkeersongevallen plaats. Vaak betreft het kleine aanrijdingen, wat ook uit de cijfers blijkt: geen enkel dodelijk of ernstig gewonde. Wel eindigde een aanrijding zes keer in een ziekenhuisbezoek.

De meeste aanrijdingen gebeuren door optrekkend verkeer vanaf de parkeerplekken. Ook zijn er talloze plekken waar vakantiegangers de weg over kunnen steken en bussen optrekken vanaf hun haltes.

5. Omgeving Pieterskerk, Leiden (9 ongevallen)

Rondom de Pieterskerk vonden negen verkeersongevallen plaats. Vijf keer eindigde dat in de SEH, drie keer in het ziekenhuis. De gemeente Leiden is op dit moment bezig met het herinrichten van de Breestraat.

"De straat krijgt een ander profiel met veel aandacht voor de voetganger", legt een woordvoerder van de gemeente uit. Bussen gaan rustiger rijden en de weginrichting moet ervoor zorgen dat er minder wordt ingehaald. Begin oktober wordt de Breestraat weer geopend voor fietsers. Gemotoriseerd vervoer krijgt eind november toegang tot de straat.

6. Omgeving Deurningerstraat, Enschede (8 ongevallen)

In Enschede gebeuren de meeste ongevallen in het gebied bij de kruising van de Deurningerstraat en de Raiffeisenstraat. Vier keer belandde iemand op de SEH, drie keer werd een slachtoffer in het ziekenhuis behandeld.

7. Kruising Noordkade, Raai, Noorder- en Zuiderdwarsstraat, Drachten (7 ongevallen)

Rondom het kruispunt zijn zeven ongevallen vorig jaar gebeurd, waarvan maar liefst twee een dodelijke afloop hadden. Ook leidden twee ongelukken naar de SEH. Volgens de gemeente Drachten is het aantal slachtoffers in dit gebied 'een uitschieter'.

"De Noorder- en Zuiderdwarsstraat zijn nog niet ingericht volgens het wensbeeld voor 50-kilometerwegen", verklaart een woordvoerster. De fietspaden zijn niet op de weg getekend en de weg is relatief smal. Ook heeft de stijging vermoedelijk te maken met het tijdelijk afsluiten van een andere verbindingsweg langs het centrum, namelijk De Drift.

"Gezien de grote lengte van het traject en de hoge kosten van een herinrichting wordt dit gekoppeld aan het onderhoud van de riolering. Dit staat nu nog niet gepland." Op enkele kruispunten zijn wel maatregelen genomen om de snelheid uit het verkeer te halen. De verwachting is dat het traject in 2015 wordt aangepakt.

8. Omgeving Biltstraat, Utrecht (7 ongevallen)

De omgeving rondom de Biltstraat in Utrecht telt zeven ongevallen: twee keer SEH, drie keer ziekenhuis en twee keer lichtgewond.

De Biltstraat begint vanuit het oosten met een parallelweg, een busbaan in twee richtingen en een weg die tegen de busbaan aan ligt. Automobilisten en bussen komen bij elke kruising fietsers en voetgangers tegen. Om bij de bushaltes te komen, moeten voetgangers sowieso een weg en fietspad oversteken.

9. Omgeving Station, Maastricht (6 ongevallen)

Rondom het station in Maastricht zijn vorig jaar zes ongevallen gebeurd. Opvallend is dat daar geen lichtgewonden bij zitten. Twee keer was spoedeisende hulp nodig, vier keer was een ziekenhuisbezoek afdoende.

De ongevallen concentreren zich niet op één locatie, maar vinden plaats in elke windrichting van het station. 

10. Kruispunt Beneluxbaan, Oranjebaan en Meester G. Groen van Prinstererlaan, Amstelveen (6 ongevallen)

Rond dit kruispunt werden in 2013 zes ongevallen genoteerd. Twee daarvan eindigden op de SEH, de overige vier in het ziekenhuis.

Volgens de gemeente Amstelveen is het aantal ongevallen in dit gebied niet structureel. "Toch onderzoeken wij of op dit kruispunt de verkeerslichten kunnen worden vervangen door een rotonde", aldus een woordvoerder van de gemeente Amstelveen. Dit najaar begint het onderzoek naar de haalbaarheid van dat plan.

Zoek hieronder op uw eigen adres hoeveel verkeersongevallen plaats hebben gevonden:

Meer langere verhalen en achtergronden op NUweekend