Bij de vliegramp met de Boeing 777 van Malaysia Airlines zijn 298 mensen omgekomen, van wie 195 Nederlanders. Dit weten we inmiddels over de vliegramp:

Algemeen wordt verondersteld dat het vliegtuig uit de lucht is geschoten. 

Verschillende regeringsleiders, onder wie premier Mark Rutte en de Amerikaanse president Barack Obama, hebben gezegd ervan uit te gaan dat het vliegtuig met een luchtdoelraket is neergeschoten. Dat zeggen ook VN-vertegenwoordigers en Maleisische regeringsleiders. 

Wie het toestel uit de lucht schoot, staat nog altijd niet vast. Obama is in zijn bewoordingen harder dan Rutte, en wijst in de richting van de pro-Russische separatisten in het oosten van Oekraïne. Zij worden bewapend door Rusland, stelt Obama, en de raket werd afgevuurd vanuit het gebied waar zij de leiding hebben. 

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, John Kerry, stelde enkele dagen na de ramp dat er bewijs is dat Rusland het raketsysteem heeft geleverd waarmee MH17 uit de lucht is geschoten. Ook de schade aan de brokstukken toont volgens The New York Times aan dat het vliegtuig is geraakt door een raket. 

De Amerikaanse nieuwszender CBS meldde op basis van verklaringen van een bij het onderzoek betrokken luchtvaartveiligheidsdeskundige dat het vliegtuig moet zijn neergeschoten. Er was volgens de expert ''een massaal en explosief wegvallen van de luchtdruk'' in het toestel. 

De lichamen en overblijfselen zijn gefaseerd teruggebracht naar Nederland.

Op woensdag 23 juli kwamen rond 16.00 uur de eerste twee militaire vliegtuigen met in totaal veertig lijkkisten aan in Eindhoven. Een dag later kwamen rond dezelfde tijd opnieuw 74 kisten aan. Op 26 juli werden nog eens 75 kisten vanuit Charkov overgevlogen en op 27 juli 38. Op 4 augustus zijn drie kisten met menselijke resten naar Nederland gebracht. 

Eenmaal in Eindhoven zijn de lichamen voor identificatie naar de Korporaal Van Oudheusdenkazerne in Hilversum overgebracht. Inmiddels zijn twee slachtoffers met de Nederlandse nationaliteit geïdentificeerd. Het kan nog maanden duren voordat alle slachtoffers zijn geïdentificeerd. 

Separatisten brachten op zondag 20 juli, drie dagen na de ramp, ongeveer tweehonderd lichamen naar een treinstation in de Oost-Oekraïense plaats Torez. Daar vertrok de trein met de lichamen een dag later, op weg naar Donetsk.

Dinsdag 22 juli kwam de trein aan in Charkov, een grote Oekraïense stad die door de regering wordt gecontroleerd. De Koninklijke Luchtmacht stuurde meteen een C130 Hercules naar Charkov om de lichamen op te halen. 

Internationale waarnemers doen onderzoek op de rampplek. 

Onderzoekers van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE), een onafhankelijk orgaan, zijn een dag na de ramp met een helikopter naar het gebied gevlogen.

De waarnemers werden op de rampplek meteen tegengewerkt door separatisten, die zelfs in de lucht schoten om de waarnemers te verdrijven. Het gebied was lange tijd instabiel: Nederlandse forensisch experts moesten meermaals gedwongen terugkeren naar hun basis vanwege het geweld in de buurt van de rampplek. 

Op 31 juli werd de plek na enkele dagen van onrust in het gebied eindelijk bereikt en kon het rampgebied worden verkend. In de dagen daarna konden onderzoekers steeds onderzoek doen bij de wrakstukken van de Boeing. Ze namen DNA-monsters en stoffelijke resten mee. Nederlandse marechaussees vergezellen de experts. 

De zwarte dozen worden in Groot-Brittanië onderzocht.

Dat doet het Britse onderzoeksbureau voor luchtvaartongevallen, AAIB, in de zuidelijke stad Farnborough. De zwarte dozen zijn dinsdagavond 22 juli aangekomen bij het onderzoeksbureau. Beide dozen zijn intact, en er is geen bewijs voor manipulatie gevonden. 

Aanvankelijk bestond er veel onduidelijkheid over de locatie van de zwarte dozen. Separatisten meldden al snel na de ramp beide zwarte dozen in hun bezit te hebben en deze op te zullen sturen naar Moskou, maar een separatistenleider trok die beweringen later in.

Ruim vier dagen na de ramp werden de dozen toch door de separatisten overhandigd aan een Maleisische delegatie. Vervolgens werden ze met de lichamen mee naar Charkov gestuurd. 

Het is maar de vraag of onderzoekers veel wijzer worden van de informatie die ze uit de dozen halen. De piloot lijkt geen noodoproep te hebben gedaan en zowel de Oekraïense autoriteiten als Malaysia Airlines beweren dat er niets opmerkelijks was aan vlucht MH17 tot het opeens neerstortte.

Het luchtruim boven Oost-Oekraïne blijft voorlopig dicht. 

Luchtvaartexperts discussiëren ondertussen over de vraag of Malaysia Airlines en de tientallen andere luchtvaartmaatschappijen die over Oost-Oekraïne vlogen, hun vluchtroutes na de escalatie van het conflict in de regio hadden moeten wijzigen.

Eerder werden in de regio al gevechtsvliegtuigen neergeschoten en op 1 juli besloot Oekraïne reeds om het luchtruim gedeeltelijk te sluiten. Vliegtuigen mochten vanaf toen niet meer onder 26.000 voet vliegen. Die grens werd vervolgens opgetrokken tot 32.000 voet.

MH17 vloog hoger dan de opgelegde grens, maar passagiersvliegtuigen kunnen nooit buiten het bereik van radargeleide luchtdoelraketten vliegen.

Meer langere verhalen en achtergronden op NUweekend