Amerikaanse auto-industrie krabbelt op na recessie

De economie van de Verenigde Staten kromp in het eerste kwartaal harder dan verwacht en ook met het herstel van het consumentenvertrouwen wil het nog niet vlotten. 

Maar dat betekent niet dat de Amerikaanse consument de hand angstvallig op de knip houdt.

De grote autofabrikanten General Motors, Ford en Chrysler presenteerden afgelopen week opvallend goede verkoopcijfers in eigen land voor de maand mei. Zijn de Amerikaanse autofabrikanten na de financiële crisis en de economische depressie definitief aan het opkrabbelen of profiteren ze kortstondig van een inhaalslag door de consument na de winterse eerste maanden van 2014?
 
Marktleider General Motors verkocht in mei 284.694 auto's, een stijging van 13 procent in vergelijking met dezelfde maand een jaar geleden.

Ford wist 3 procent meer auto's te verkopen en bracht 254.084 auto's aan de man. Bij Chrysler was de verkoopstijging het spectaculairst. Van de merken Chrysler, Dodge, Ram Trucks, Jeep en Fiat werden in mei in de VS 194.421 auto's verkocht, 17 procent meer dan in dezelfde maand in 2013.
 
GM, dat onder meer de populaire Chevrolet Cruze produceert, heeft niet meer zoveel auto's verkocht sinds augustus 2008. Dat was een maand voor de ondergang van de zakenbank Lehman Brothers, die zorgde voor een escalatie van de financiële crisis en uiteindelijk internationaal tot een diepe economische recessie leidde. Voor Chrysler was het de beste meimaand sinds 2007.

Memorial Day

"'Dat de Amerikaanse autofabrikanten het in mei zo goed deden, heeft verschillende oorzaken. Het gaat niet alleen om een inhaalslag na de wintermaanden'', zegt Haig Stoddard van WardsAuto Group, een Amerikaanse informatiecentrum dat de auto-industrie analyseert. ''

De autoverkopen zitten al een tijdje in de lift. Maar mei was wel uitzonderlijk goed. Allereerst speelt mee dat mei een extra weekend telde. Dat zorgde voor enkele extra verkoopdagen. Daarnaast houden wij in de VS elke laatste maandag van mei Memorial Day.

We herdenken dan alle Amerikanen militairen die hun leven voor het land hebben gegeven. Autofabrikanten organiseren elke jaar verkoopevenementen op Memorial Day en die lopen dan door tot het eind van de maand. Omdat Memorial Day dit jaar vroeg viel, was dat goed voor de verkoopcijfers. Verder is het aantal promotieactiviteiten toegenomen.''

Ford

Ook voor de langere termijn verwacht Stoddard goede verkoopcijfers voor GM, Chrysler en Ford, die alle drie moeilijke jaren achter de rug hebben. Na het uitbreken van de financiële crisis in 2008 moest de Amerikaanse overheid belangen in GM en Chrysler nemen om ze van de ondergang te redden. De overheid heeft de belangen in de autofabrikanten inmiddels van de hand kunnen doen. Ford wist zonder overheidssteun de financiële crisis te overleven en weer winstgevend te worden.

''Wij verwachten dat de autoverkopen de rest van dit jaar en in 2015 en 2016 blijven toenemen'', laat Stoddard weten.

''De gemiddelde leeftijd van de auto's die nu op de Amerikaanse wegen rijden, is behoorlijk hoog. Daarom denk ik dat veel mensen hun voertuig in de komende jaren gaan vervangen. De economie moet dan wel blijven groeien. Maar zelfs een bescheiden economische groei is vermoedelijk voldoende om de verkoopcijfers van auto's te doen stijgen.''

Mankementen 

GM was de afgelopen dagen positief in het nieuws door de goede verkoopcijfers. Maar de autofabrikant kreeg ook negatieve publiciteit door de slepende kwestie over technische mankementen aan wagens die het op de markt heeft gebracht.

Het bedrijf haalde de afgelopen jaren 2,6 miljoen auto's terug wegens problemen met de airbags en de contactsloten. Er zijn sterke aanwijzingen dat de technische mankementen aan de auto's zeker dertien mensen het leven hebben gekost. De Amerikaanse onderzoeksraad voor verkeersveiligheid NHTSA en advocaten van verkeersslachtoffers vermoeden echter dat het dodental veel hoger ligt.

GM-topvrouw Mary Barra erkende deze week dat de problemen te laat zijn onderkend en heeft na een intern onderzoek vijftien mensen ontslagen.  ''Dit had nooit mogen gebeuren'', zei Barra, die eind vorig jaar aan het roer van GM kwam te staan en zelf niet verantwoordelijk wordt gehouden voor de problemen met de auto's.''

Volgens Stoddard is het goed te verklaren dat GM ondanks de negatieve publiciteit zoveel auto's heeft verkocht.

''De auto's die GM de afgelopen jaren heeft teruggehaald, waren erg oud. In de meeste gevallen gaat het om modellen van voor 2009. Veel van die auto's worden niet meer gemaakt. Kopers leggen geen verband tussen de auto's die GM nu verkoopt en de modellen die in de afgelopen jaren zijn teruggehaald'', legt de analist van WardsAuto Group uit.

Terughaalacties

Ook woordvoerder Paul de Waal van BOVAG, de Nederlandse brancheorganisatie voor voertuigen, is niet verbaasd over de goede verkoopresultaten van GM. Voor zover hem bekend is, is de negatieve invloed van terughaalacties op de verkoop van auto's nooit aangetoond.

''Consumenten kunnen die terughaalacties als een teken van sterkte te zien'', zegt  De Waal. ''Een bedrijf toont daarmee aan dat het transparant is en dat het er bovenop zit en zijn uiterste best doet om verbeteringen aan te brengen.''

Volgens De Waal zijn terughaalacties van alle tijden en hebben alle automerken ermee te maken. ''Autofabrikanten staan voortdurend onder druk om met nieuwe modellen te komen. Een hoe groter de druk is om snel met iets nieuws te komen, hoe groter de kans op foutjes is.''

Meer langere verhalen en achtergronden op NUweekend

Lees meer over:

Gerelateerde artikelen

NUshop

Tip de redactie