Het Walcherse loket voor zorg en ondersteuning Porthos moet sneller gaan werken, maar verbetering kost tijd.

Dat laat het Middelburgse college van burgemeester en wethouders weten op vragen van de Middelburgse SP-gemeenteraadsfractie over het functioneren van dit loket. Die twijfelt of Porthos wel in staat is om mensen te helpen bij het aanvragen van voorzieningen. Het college vindt van wel.

SP-gemeenteraadslid Petroesjka Sterk stelde haar vragen naar aanleiding van een 'schrijnend geval' uit de praktijk, waarbij een moeder na verschillende gesprekken en het verstrijken van maanden nog niet geholpen is.

"Is de wethouder het met ons eens dat het vertrouwen van de aanvrager geschonden wordt als er mondeling wordt gezegd dat de bakfiets diezelfde week nog geleverd wordt en er vier dagen later een mail komt dat er zelfs nog een definitief besluit genomen moet worden?", vroeg Sterk zich af.

Dat is volgens Sterk in tegenstrijd met de toezegging van een beleidsmedewerker op 9 juli. Het college antwoordt dat er niet is gezegd dat de bakfiets nog diezelfde week geleverd zou worden. "Er is niet iets grondig mis met de communicatie, maar die kan wel verbeterd worden", aldus b&w. "Daar wordt binnen Porthos hard aan gewerkt."