Fietsers die slingerend door de Marconistraat in Goes moeten rijden. Over ruim een jaar behoort die ellende wellicht tot het verleden. Volgens wethouder Cees Pille krijgt de herinrichting van het Marconigebied (de woonbouvard) nu prioriteit.

Dat het beruchte fietspad bij die herinrichting gaat sneuvelen, lijdt geen twijfel. Fietsers slingeren nu al ruim vijftien jaar van de ene naar de andere kant van de straat, waarbij ze twee keer een minirotonde moeten oversteken. 'Heel Europa komt kijken naar deze geweldige straat'. Die woorden werden gesproken toen de vernieuwde Marconistraat in 2005 werd geopend. Maar de werkelijkheid is dat veel Goesenaren de straat verschrikkelijk vinden. De VVD vroeg zich vrijwel direct na de opening af of hij misschien was ontworpen door een artiest in plaats van een verkeerskundige.

De gemeenteraad gaf donderdag een klap op het plan om de woonboulevard een kwaliteitsimpuls te geven. De herinrichting van het gebied krijgt nu als eerste prioriteit, zo liet wethouder Pille weten. Hij zei dat er vóór de zomer van 2022 een plan moet liggen. Dat behelst overigens niet alleen sec het anders leggen van straat en fietspad. Het moet ook wat gezelliger worden, bijvoorbeeld met meer groen en bankjes.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat de straat ook behoorlijk autoluw wordt. Nu vervult hij nog een doorgaande functie, maar dat zal niet meer het geval zijn als de Ringbaan op termijn wordt doorgetrokken. Dan komt er een nieuwe weg tussen de rotondes bij het stadskantoor en die bij Brugman Keukens, langs het spoor.

Het parkeerbeleid voor de woonboulevard is ook nog onderwerp van discussie. Nu moeten bezoekers nog betalen voor het parkeren van hun auto, maar veel ondernemers willen dat het Marconigebied een zogeheten blauwe zone wordt. In dat geval hoeft niet te worden betaald, maar mag voor bijvoorbeeld maximaal twee uur worden geparkeerd. Pille liet donderdag nog eens nadrukkelijk weten dat de gemeente daar voor open staat als de ondernemers met geld over de brug komen. De gemeente gaat tenslotte inkomsten mislopen als het betaald parkeren in het gebied verdwijnt.

Wat er met de locatie van de oude en inmiddels afgebrande Renault-garage gaat gebeuren, is nog onduidelijk. De gemeente ziet er graag een parkeerterrein komen, maar de nieuwe eigenaren van de kavel willen er juist appartementen bouwen. Ze zeggen open te staan voor een combinatie van beide zaken. De raad maande het college donderdag tot spoed met het maken van plannen voor deze plek.