AMSTERDAM - Ruim 70 procent van de Nederlanders zet moeder in het zonnetje op Moederdag. Bloemen zijn hierbij het meest populaire cadeau.

Dit blijkt uit onderzoek van Mediaxplain Research in samenwerking met Intratuin onder 1002 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Bijna driekwart van de Nederlanders viert Moederdag omdat zij het leuk vinden om zijn of haar moeder eens extra in het zonnetje te zetten. Dit doen ze door cadeaus te geven (68 procent), een bezoekje te brengen (69 procent), even te bellen (10 procent) of ze nemen moeder ergens mee naar toe (9 procent).

Bijna een kwart (23 procent) van de Nederlanders viert Moederdag uitsluitend omdat zijn of haar moeder dat van hen verwacht. Mannen gaan iets vaker met lood in hun schoenen op de tweede zondag van mei bij moeder op bezoek dan vrouwen (26 procent tegenover 20 procent).

Bloemen

Bloemen zijn het meest populaire cadeau; de helft van de Nederlanders geeft zijn/haar moeder een mooie bos bloemen cadeau. Daarnaast verwennen we onze moeder het liefst met parfum (22 procent), decoratie voor in huis (19 procent), bonbons (19 procent), maar ook planten (18 procent) en decoratie voor op het balkon/in de tuin (15 procent) zijn populair.

Opvallend is dat Nederlanders aan een cadeau voor hun eigen moeder vaker 25 euro of meer uitgeven dan voor een cadeau voor hun schoonmoeder (26 procent versus 20 procent).

Crisis

Ongeveer drie op de tien respondenten geeft aan dat de huidige crisis invloed heeft op het bedrag dat zij besteden aan een Moederdagcadeau. Het zijn vooral degenen met een laag inkomen die de crisis laten meetellen (40 procent versus 24 procent van hogere inkomens).

Verder blijkt uit het onderzoek dat het zelfgemaakte cadeau een opmars maakt. Dit zou een gevolg kunnen zijn van de economische crisis. Vrouwen met een laag inkomen (41 procent) geven vaker aan het liefst een zelfgemaakt cadeau te krijgen dan vrouwen met een hoger inkomen (27 procent).