AMSTERDAM - Steeds meer Britse zonnestudio’s nemen een vingerafdruk van hun klanten om te voorkomen dat ze vaker dan een keer per dag op een zonnebank gaan. De maatregel is echter omstreden.

Momenteel wordt in honderden zonnestudio’s de identiteit van de klanten gecontroleerd door middel van een vingerafdruk. In het systeem is meteen ook te zien hoe vaak een klant op een zonnebank is geweest.

Ook The Tanning Shop, de grootste keten van zonnestudio in Engeland en Ierland heeft de verplichte vingerafdruk in haar salons ingevoerd.

De studio’s proberen op die manier te voorkomen dat mensen te vaak op een zonnebank gaan en hopen zo onder meer een bijdrage te leveren aan het voorkomen van huidkanker, zo meldt de Daily Mail. Ook wil men voorkomen dat minderjarigen een klantenkaart van hun vrienden lenen.

Privacy

Critici zijn echter niet blij met de maatregel en vinden dat de privacy van klanten er door in gevaar komt, vooral als de gegevens in verkeerde handen vallen.

Daniel Hamilton van Big Brother Watch vindt de maatregel buiten proportioneel. “Door voor zo’n triviale reden een vingerafdruk te nemen brengen ze de privacy van hun klanten voor de rest van hun leven in gevaar”, zegt hij.

Tevreden

De salons vinden de kritiek onzin. De gegevens zijn goed beveiligd en worden vernietigd als iemand langer dan jaar niet meer naar een salon komt, is hun weerwoord. Ook stellen ze dat de meeste klanten het eens zijn met het nieuwe systeem.