AMSTERDAM - Acht advertenties die op de website van American Apparel stonden, zijn door de Advertising Standards Authority (ASA) geband.

In de uit acht foto's bestaande campagne tonen jonge modellen truien, sokken en onderbroeken van het merk, in verschillende 'provocerende' poses, meer dan eens met hun borsten of billen ontbloot.

Toen de foto's op de website werden geplaatst, stroomden de klachten binnen. De campagne zou 'pornografisch' zijn en werd onder andere omschreven als 'vrouwenuitbuiting'.

Verdediging

American Apparel ging in de verdediging en gaf aan dat de modellen 'gewone, echte mensen' zijn, in een 'gelukkige, relaxte en zekere pose' en dat dit het soort foto's zijn die mensen regelmatig via social media met elkaar delen.

De ASA vindt echter dat advertenties voor lingerie met dames in een beperkte hoeveelheid kleding prima kunnen, maar dat bij deze campagne de focus op de borsten en billen wordt gelegd, in plaats van op de producten, zo meldt Telegraph.

Het is niet de eerste keer dat foto's van American Apparel worden verboden.