AMSTERDAM – Het Italiaanse modehuis Gucci is een rechtszaak begonnen tegen het Amerikaanse modelabel Guess. Gucci beweert dat Guess de letter G gebruikt om klanten te misleiden.

Gucci diende al in 2009 een klacht in tegen het veel goedkopere Guess. Volgens Gucci is de letter G de ‘Gucci handtekening’ en wordt die bewust door Guess gebruikt om consumenten te misleiden. Consumenten zouden Guess artikelen kopen omdat ze denken dat het Gucci is, zo meldt Bloomberg.

De rechtszaak gaat in totaal om vier zaken die Guess volgens Gucci gekopieerd heeft: de groen-rode-groene streep, het lettertype, de vierkante G als logo en de met elkaar verweven G’s.

Verwarring

De advocaat van Guess stelt dat er totaal geen verwarring is tussen de producten van beide merken. Daarnaast constateert hij dat Gucci zeven jaar lang gewacht heeft om een rechtszaak aan te spannen, hetgeen wel erg lang zou zijn. Zijn verzoek om de zaak te seponeren werd echter niet ingewilligd.

Mocht Gucci de rechtszaak winnen, dan zal Guess veel moeten betalen. Gucci eist naast een schadevergoeding van 19,5 miljoen euro ook een deel van de winst van de verkoop van de Guess producten. Die wordt geschat op zo’n 73,5 miljoen euro.

Verwacht wordt dat de rechtszaak minimaal twee weken gaat duren.