AMSTERDAM - Nederlandse vrouwen zijn vele malen actiever in het gebruik van social media dan vrouwen in de rest van Europa.

Bijna driekwart van de Nederlandse vrouwen volgt nieuwsfeiten over merken op social media, het gemiddelde in Europa ligt op 52 procent. Bij mannen is dit respectievelijk 60 procent tegenover 55 procent.

Zo blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Porter Novelli onder 10.000 Europeanen. Daarnaast komt naar voren dat maar liefst 89 procent van de Europese vrouwen social media als Facebook gebruikt om vriendschappen nieuw leven in te blazen en contacten te onderhouden, tegenover driekwart van de mannen. Mannen zijn meer bezig hun locatie het wereldwijde web in te gooien, 48 procent van de ondervraagde mannen checkt regelmatig online in op een locatie, tegenover 41 procent van de vrouwen.

Twitter

Ook blijkt dat in Nederland veel meer wordt getwitterd dan in onze buurlanden Duitsland, Frankrijk en België. 30 procent van de Nederlanders twitteren, tegenover 24 procent van de Duitsers, 22 procent van de Fransen en 14 procent van de Belgen. Mannen zijn daarbij iets actiever dan vrouwen.

Over het algemeen zijn vrouwen echter actiever op social media dan mannen. De helft van de vrouwen gebruikt dan ook ten minste een keer per dag social media, tegenover 40 procent van de mannen. Vrouwen volgen online ook meer merken via social media dan mannen, voornamelijk om te kunnen profiteren van kortingen en aanbiedingen.