AMSTERDAM- Modeontwerper Nicolas Ghesquière liet de jaren tachtig herleven voor zijn 2012 wintercollectie voor modehuis Balenciaga die hij op de tweede dag van Paris Fashion Week presenteerde.

Ghesquière, sinds 1997 aan het creatieve roer van het exclusieve modehuis, zette het bedrijf in een nieuw daglicht.

"We bedachten Balenciaga Inc als bedrijf en begonnen met de functies van het personeel en de kleding die ze zouden dragen. De op de ruimte geïnspireerde sweatshirts van de modellen stellen de spionnen voor die infiltreren in het bedrijf”, aldus de ontwerper na afloop tegen Vogue UK.

De ontwerper vertaalde het jaren tachtig gevoel naar opvallende sweatshirts met brede schouders, ruches kragen, gedragen op leren rokken en taps toelopende broeken. De jassen hadden laaghangende brede schouders.

Disco

De jurken van chiffon deden denken aan het discotijdperk, net als de doorschijnende zijde rokken afgezet met leer en de tops van onder meer metallic goud. De kleuren waren sprekend van paars tot felroze, hardblauw, zwart en wit.

Nederlands topmodellen Saskia de Brauw en Laura Kampman liepen onder meer mee in de show. Kampman is ook het gezicht van de zomercampagne voor het modehuis.