AMSTERDAM – Een lingeriecampagne van warenhuisketen Marks & Spencer is door de Britse Reclame Code Commissie (ASA) verboden omdat deze te seksueel getint zou zijn.

De poster, die getoond wordt op zijkanten van bussen, toont een knielende vrouw in lingerie met haar benen wijd en een gebogen rug. Door de erotische houding wordt de campagne van M&S maatschappelijk onverantwoord geacht, meldt Telegraph.

Onderzoeksbureau Watchdog ging op inspectie na vijftien klachten te hebben ontvangen van het publiek over de poster. De klagers vonden de beelden ‘seksueel suggestief’ en vinden dat de poserende vrouw als een lustobject is neergezet.

Twijfel

Hoewel de Advertising Standards Agency in eerste instantie goedkeuring gaf voor de reclame-uiting, omdat kinderen wel zouden begrijpen dat het om een campagne gaat, is de houding van het model op de tweede poster zo verleidelijk dat dit in twijfel is getrokken. “Wij hebben beoordeeld op de houding van de knielende vrouw. Omdat het beeld een openlijk seksueel karakter heeft, zijn wij tot de conclusie gekomen dat het niet geschikt is bevonden voor buitenreclame”, aldus de ASA.