AMSTERDAM - Al wanneer de Goedheiligman pas net is gearriveerd, begint het gros van de Nederlanders al met de eerste voorbereidingen voor de kerstdagen.

Maar liefst zes weken van tevoren worden de eerste familieleden en vrienden al uitgenodigd voor een kerstdiner. Het eerste kerstgevoel komt bij bijna een vijfde (18 procent) ook al vanaf deze week naar boven en eenzelfde percentage is van plan om de nieuwste kerstversieringen in huis te halen. Zo blijkt uit onderzoek van Intratuin onder meer dan 1.000 Nederlanders.

Nederland kiest dit jaar massaal voor kleuren als rood, groen paars, goud en zilver, wanneer het om kerstversiering gaat. Maar liefst 47 procent van de ondervraagden gaat voor (een van) deze kleuren. 28 procent gaat juist voor neutrale tinten als wit en zachtroze.

Uitgaven

Hoewel de meeste mensen (15 procent) er ieder jaar iets kleins bij kopen of iedere drie jaar een totaal nieuwe kerstlook aanschaffen (12 procent), gaat 6 procent elk jaar voor een compleet nieuwe versiering. Een groot deel van de Nederlanders (34 procent) is blij met wat ze al in huis hebben en koopt nooit iets nieuws.

Opvallend is dat mannen meer aan kerstversiering uitgeven dan vrouwen. Het gros van de ondervraagden (44 procent) geeft 0 tot 25 euro uit aan nieuwe ballen, gevold door 25 tot 50 euro (29 procent) en 50 tot 75 euro (14 procent). 32 procent van de mannen geeft 50 euro of meer uit aan een nieuwe set kerstballen, tegenover 23 procent van de vrouwen.