AMSTERDAM - Het Franse modehuis Hermès lanceert een exclusieve lijn van Indische sari’s.

Het ontwerp van de sari’s is gebaseerd op de populaire Hermès sjaals, waarvan vele op hun beurt geïnspireerd zijn op de Indische cultuur. De felgekleurde sari’s maken hiermee hun intrede in de modewereld. Voor de eerste keer produceert een Westers bedrijf namelijk het traditionele Indische wikkelkledingstuk exclusief voor de Indische luxemarkt.

"Er zijn heel veel connecties tussen Hermès en India geweest", aldus chief executive Patrick Thomas tegen Vogue. "Het ontwerpen van deze sari's voor de Indiase klant is een manier om India te eren en te zeggen:" Hermès bewondert India en heeft veel te leren van India”.

Indische markt

De Indische luxemarkt krijgt de laatste tijd steeds meer aandacht van Europese en Amerikaanse modehuizen. Onder meer LVMH, Giorgio Armani, Ermenegildo Zegna, Gucci en Jimmy Choo profileerden zich al op de Indische markt, hoewel hun winkels zich voorlopig beperken tot New Delhi en Mumbai.

De prijzen van de sari’s verschillen per lijn. De meer exclusieve lijn biedt sari’s aan vanaf 300.000 roepie (4500 euro), een andere vanaf 400.000 roepie (6000 euro).