AMSTERDAM - De verkoop van kleding speelt zich steeds meer online af. Het online aandeel van kleding zal in 2020 goed zijn voor 40 procent van de totale verkopen. Dat stellen economen van ING vrijdag in een rapport.

Volgens ING staat de kledingbranche op de drempel van belangrijke veranderingen. Enerzijds groeit het aantal webshops, anderzijds heeft de sector te maken met een snelle ontwikkeling van e-commerce.

“Mobiel internet, virtuele pashokjes en social media zorgen voor een e-volutie in kledingretail”, aldus de bank.

Inkoopkosten

De kledingsector heeft te maken met een krimpende omzet en hogere inkoopkosten. Voor 2011 wordt een afname van de omzet met 1,5 procent verwacht. Voor volgend jaar wordt rekening gehouden met een lichte groei, van 0,5 procent.

Door een toenemend marktaandeel van het online kanaal, wagen steeds meer kledingretailers de stap naar het internet.

In een aantal Westerse landen zoals de VS, het VK en Duitsland worden al miljardenomzetten behaald met de kledingverkoop via internet.

Ruimte

Nederland was vorig jaar goed voor ruim een half miljard euro online omzet in kleding en schoenen. Het aandeel van e-commerce binnen de totale omzet in kleding en schoenen ligt echter nog slechts op zo’n vijf tot zes procent en biedt nog veel ruimte voor groei.

De technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Zo wordt onder meer geëxperimenteerd met virtuele pashokjes.

Dankzij social media kunnen kledingretailers steeds sneller en effectiever online communiceren met hun doelgroep. Ook zorgt de toename in smartphones en mobiel internet voor een koppeling tussen online en offline winkelen.