AMSTERDAM - Tweederde van de Nederlanders is voor een vorm van mobiele etiquette. Een kwart is er zelfs voor om het gebruik van mobiele apparaten op sommige openbare plekken te verbieden.

Dit blijkt uit een internationaal onderzoek uitgevoerd in opdracht van Intel onder bijna 13.000 respondenten, waarvan 500 Nederlanders.

Voor 79 procent is luid telefoneren in het openbaar de grootste mobiele ergernis, maar slechts 3 procent geeft toe dat zelf ook wel eens te doen. Verder vindt 23 procent het niet erg netjes als mensen hun aandacht niet bij een gesprek hebben omdat ze bezig zijn op een mobiel apparaat. 47 procent laat weten wel eens een laptop, tablet of mobiele telefoon te gebruiken terwijl ze in bed liggen.

Leeftijdsverschil

Uit het Intel-onderzoek blijken ook grote verschillen in opvattingen tussen diverse leeftijdscategorieën. Zo hebben ouderen een veel lagere pet op van het gedrag van anderen dan de jongere generatie. 45 procent van de 55-plussers vindt de mobiele manieren van anderen ‘slecht’, terwijl dit bij de categorie 18-24 jaar slechts 14 procent is. 82 procent van de jongeren geeft aan het geen enkel probleem te vinden om in het openbaar een mobiel apparaat te gebruiken, vergeleken met slechts 23 procent van de 55-plussers.

Een mobiele lifestyle is inmiddels volstrekt normaal. 45 procent van de Nederlanders leest al tijdens het ontbijt zijn of haar e-mail, of checkt het laatste nieuws op een mobiel apparaat. 15 procent doet dat zelfs nog vóór het douchen. 67 procent van alle ondervraagden kijkt in ieder geval voor ze ’s ochtends de deur uitgaan al of er e-mail of nieuws is.

Social Media

Hoewel Nederlanders denken heel actief te zijn op het gebied van social media, zijn het vooral de Egyptenaren (90 procent) en Turken (89 procent) die meerdere keren per dag hun status checken. Nederlanders komen er met 22 procent dan maar bekaaid vanaf.

Toch doen de meeste Nederlanders dit minstens een keer per dag (37 procent) of enkele keren per week (36 procent); slechts 5 procent checkt meerdere keren per uur de sociale netwerk(en).