Verkoop Amerikaanse Vogue stijgt enorm

AMSTERDAM - De verkoop van Anna Wintour's Amerikaanse Vogue is in de eerste vijf maanden van dit jaar flink gestegen. Harper's Bazaar en Marie Claire daarentegen verkopen een stuk minder goed.

In de eerste vijf maanden van 2011 werden er 16 procent meer losse nummers van de Amerikaanse Vogue verkocht dan vorig jaar. De verkoop van losse nummers beslaan op dit moment 28 procent van de totale oplage van 1.3 miljoen.

Ergens anders in de tijdschriftenbranche gaat het wat minder goed, de meest dramatische cijfers komen van Harper's Bazaar en Marie Claire. Van de eerste vier uitgaves van de bladen, werd maar liefst 21 procent minder verkocht dan vorig jaar.

Concurrentie

Een woordvoerder van Bazaar verklaart dat de slechte verkoopcijfers vooral te maken hebben met een sterke concurrentie. Joanna Coles, hoofdredactrice van de Marie Claire, geeft toe dat experimentele covers - waaronder een met Bradley Cooper - minder goed verkochten dan ze hadden gehoopt.

"Het is duidelijk, we houden meer van vrouwen op de cover", zo vertelt ze aan Adweek. Coles koos voor het julinummer dan ook voor Jennifer Aniston op de voorkant en ze beweert dat dat nummer al 14 procent meer verkocht is dan het julinummer van vorig jaar.

Verklaring

Een echte verklaring voor de goede verkoopcijfers van Vogue is er niet, hoewel het feit dat consumenten weer meer aan luxegoederen spenderen er mee te maken zou kunnen hebben. Daarnaast verschijnt de meestal uit de schijnwerpers blijvende Anna Wintour steeds vaker in het openbaar.

NUwerk

Tip de redactie