AMSTERDAM - De degelijke slipper is deze zomer populairder dan de elegante pump. De vraag naar de flipflop is fors gestegen en de Birkenstock slipper blijkt zelfs veruit favoriet onder het aanbod in zomerschoeisel.

Dit blijkt uit een data analyse van Beslist.nl onder de Nederlandse online consument. Er is in totaal 52 procent meer vraag naar de slipper dan de pump en 60 procent hiervan kiest voor de Birkenstock.

De Birkenstock was vorig jaar al niet weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld, ook dit jaar is hij in trek nu de eerste zonnestralen weer tevoorschijn zijn gekomen. Naast slippers, zijn ook wandelschoenen en sneakers in trek onder de Nederlandse online shopper. Zij laten de meer elegante schoenen, de pump en enkellaars, ver achter zich.

Leon Kramer, commercieel directeur van Beslist.nl: “Dankzij het mooie weer zijn zomerse producten weer flink in trek. Naast een stijging in schoeisel voor de zomer, is ook de zoektocht naar bikini´s en zwembroeken weer begonnen.”

Luxe producten

Nederlandse consumenten zijn ook op zoek naar luxe producten. Hierbij wint duurzaam het van goedkoop. Zo zijn LED tv’s, met een verschil van 37 procent, op dit moment meer in trek dan LCD tv’s.

“Zodra het vakantiegeld weer op de bankrekening staat, zien we een sterke toename van de zoekvraag naar luxueuze producten. Dit is over de hele linie terug te zien. Er is meer aandacht voor de duurdere elektronica producten, barbecues en meubilair. Een leuk extraatje om de zomer goed mee te beginnen”, aldus Kramer.