AMSTERDAM - De reclame van het Nederlandse Suitsupply staat in de top drie van campagnes waarover de meeste klachten binnen zijn gekomen bij de Reclame Code Commissie. In 2010 dienden 114 burgers een klacht in tegen de Shameless campagne.

In september 2010 startte de campagne Shameless van Suitsupply. Voor de campagne fotografeerde Carli Hermès heren in pak, met aan hun zijde schaargeklede vrouwen.

Maar liefst 114 Nederlanders dienden een klacht in bij de Reclame Code Commissie, zo meldt het onlangs gepubliceerde jaarverslag. De campagne zou in strijd zijn met ‘goede smaak en het fatsoen’.

Afgewezen

Op maandag 22 november werden de klachten tegen Suitsupply afgewezen door de Reclame Code Commissie. “De commissie vindt dat de verwijzing naar seksualiteit in geen van de drie uitingen van dien aard is, dat de grenzen van de goede smaak, het fatsoen of de goede zeden worden overschreden."

Wel heeft Suitsupply in Londen, op verzoek van winkelcentrum Westfield, de posters moeten verwijderen.

Meeste klachten

De reclame met de meeste klachten ooit, is de postercampagne voor de horrorfilm Sint. 2.400 mensen tekenden hiervoor protest aan. De campagne van Durex staat met 44 klachten op de derde plek.