De omzet van de Nederlandse detailhandel is op kwartaalbasis voor de eerste keer in de twee jaar gegroeid in het tweede kwartaal van dit jaar.

Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag. De omzet was van april tot en met juni 1 procent hoger in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

In juni daalde de omzet nog wel met 1,9 procent op jaarbasis. De omzetdaling was voor een groot deel te wijten aan een "minder gunstige samenstelling" van de koopdagen. Verder zagen winkeliers de prijzen dalen en werd er minder gekocht door klanten. 

Kledingwinkels

Vooral kledingwinkels, winkels in woninginrichting, consumentenelektronica en huishoudelijke artikelen kregen een sterke omzetdaling voor de kiezen. Klanten gaven in deze winkels 4 tot 7 procent minder uit.

Winkels zoals supermarkten en speciaalzaken wisten in juni de groei van de voorgaande maanden vast te houden. Ondanks een minder gunstige samenstelling van de koopdagen werd ongeveer 1 procent meer omzet behaald. De omzet viel onder andere hoger uit door de Pinksteraankopen. Deze boodschappen werden dit jaar in juni gedaan en vorig jaar al in mei.