In Nederland worden diverse tv-advertenties binnenkort ook direct getoond in applicaties van Facebook, Twitter en Nederlandse media.

Deze synchronisatie is mogelijk door technologie van Mediasynced, een Nederlands bedrijf dat samenwerkt met grote bedrijven als KPN, Heineken, Arke, Mercedes en Mediamarkt.

Mediasynced scant real-time de reclames op tv en zodra een advertentie van een klant wordt getoond, verschijnt deze uiting ook in diverse applicaties om een groter publiek te bereiken.

Het inzetten van reclames in apps gebeurt alleen als de tv-variant minimaal een miljoen kijkers trekt. Dat wordt door Mediasynced ingeschat aan de hand van eerdere kijkcijfers.

De consument hoeft niet naar de juiste zender te kijken. Alle consumenten die bijvoorbeeld in de Facebook-app zitten krijgen op dat moment de reclame voorgeschoteld.

KPN

De afgelopen tijd is KPN de eerste klant geweest die de nieuwe manier van advertenties tonen heeft getest.

De reclame kan alleen in apps verschijnen die advertentieruimte via een veilingsysteem aanbiedt. Dat gebeurt als bepaalde advertentieposities niet zijn verkocht. Mark van de Crommert, CEO en medeoprichter van Mediasynced, laat aan NUtech weten dat de reclame zo getoond kan worden in bijvoorbeeld applicaties van RTL Nieuws, Buienradar en NU.nl.

Bij de Facebook-app gaat het om een gesponsord bericht dat bovenaan het nieuwsoverzicht wordt getoond.

Wereldprimeur

Van de Crommert stelt dat Nederland een wereldprimeur heeft met het synchroniseren van tv-reclames en advertenties in apps. "Ik verwacht dat al onze klanten gebruik zullen gaan maken van het aanbod", aldus de CEO.

Gemiddeld doet Mediasynced, dat sinds medio 2012 bestaat, vijf campagnes per maand. Voorheen was het alleen mogelijk tv-reclames en advertenties op desktopsites te koppelen. Apps worden echter tijdens het televisiekijken veel vaker gebruikt.

Twitter gaat op korte termijn in Nederland ook advertenties in de eigen apps tonen, gekoppeld aan tv-programma's en -reclames. Daarbij wordt aan de hand van tweets bepaald wie naar welke zender kijkt.