Er liggen geen doorstarts meer in het verschiet van onderdelen van de vorige maand failliet verklaarde reisorganisatie Oad. 

De curatoren zijn niet meer met partijen in gesprek over de verkoop van bedrijfsactiviteiten, liet een woordvoerder van de curatoren zaterdag weten.

''De curatoren zijn nu bezig met de inventaris en verkoop van kleinere zaken zoals bureaustoelen’’, zei hij.

Eind september en begin deze maand werden het Oad Busbedrijf, de onderdelen SRC-Cultuurvakanties en Oad Business Travel en de Globe Reisburo's uit de boedel gekocht. Voor het touroperatoronderdeel van Oad, dat de vakanties regelde naar vliegbestemmingen, is geen nieuwe eigenaar gevonden.

De Oad Groep telde bij faillissement ongeveer 1750 werknemers. Volgens de laatste schatting is voor zo’n 600 mensen daarvan een arbeidsplek behouden. De curatoren verwachten binnen twee weken een betere balans te kunnen opmaken van de gevolgen van het faillissement voor het personeelsbestand van Oad.

Onduidelijk

Het is nu in een aantal gevallen nog onduidelijk met hoeveel werknemers de overgenomen onderdelen precies door zullen gaan. RTN, de Nederlandse tak van de Duitse Raiffeisen Touristic Group, nam bijvoorbeeld 73 Globe Reisburo’s over. Maar RTN-directeur Don Kaspers liet op het moment van overname al weten dat daarvan waarschijnlijk maar 15 filialen geopend zullen blijven.

Belangenbehartiger Han ter Halle van vakbond De Unie betreurt het dat alleen de meest winstgevende onderdelen zijn overgenomen. ''Ik ben teleurgesteld, maar het is de realiteit. Het geeft aan hoe Oad er voor stond.''

Oorzaken

Over de oorzaken van het faillissement van Oad en de schulden van de boedel hebben de curatoren nog geen informatie naar buiten gebracht. Het zal naar verwachting nog langer dan twee weken duren voor zij hun rapport hierover zullen presenteren.

Oad ging volgens oud-topman Julius ter Haar eind september ten onder aan het ''slechte economische klimaat en de teruglopende omzetten in de reisbranche''. Reisbrancheorganisatie ANVR heeft opgemerkt dat Oad daarbij te laat heeft ingespeeld op de consument die via internet zelf zijn reis wil samenstellen.