De Nederlandse webwinkelbouwer SEOshop heeft een bedrag van 1,1 miljoen euro aan financiering opgehaald.

HENQ Venture Capital investeert in het bedrijf om verdere groei op de Europese markt te realiseren.

"We willen hard groeien in Europa om de Amerikaanse concurrenten voor te blijven", zegt CEO en oprichter van SEOshop Ruud Stelder. Met de investering wil het bedrijf in eerste instantie de Duitse markt veroveren.

"In de Benelux hebben we al een behoorlijk marktaandeel", zegt Stelder. Na Duitsland volgt bovendien Scandinavië. "Daarvoor hopen we in de toekomst nog een ronde aan financiering op te halen."  

Klik op de muis

Opgericht in 2008, groeide SEOshop uit tot marktleider in Nederland. In totaal maken 3000 online winkels gebruik van de 'Software as a Service’ van het bedrijf. "Mensen kunnen met een klik op de muis een webwinkel bouwen", zegt Stelder.  

Dat gebeurt in de zogenoemde cloud, vanuit de online omgeving beheert en onderhoudt SEOshop de aangesloten webwinkels van klanten zoals Fairphone, Dance4Life en Philips.

Wordt die cloud dan niet afgetapt door Obama en consorten? "Als we de recente berichten mogen geloven, kunnen de VS alles achterhalen", zegt Stelder. "In elk geval werken wij met een Nederlandse provider en geen Amerikaanse."

Best veel geld

Het staat bovendien niet in de weg van behoorlijke groeicijfers. Het bedrijf boekte 250 procent omzetgroei in 2012. In 2013 verwacht het internetbedrijf zelfs een toename van 300 procent. De recente investering moet hieraan bijdragen. "Voor een Nederlandse startup is een miljoen best veel geld."

SEOshop krijgt maandelijks 1000 aanvragen te verwerken. Klanten betalen een maandelijks bedrag en een percentage van de omzet voor de dienst. "E-commerce groeit enorm. Wie nu niet online gaat mist een grote kans", zegt Stelder referend aan het stijgende aantal mkb-fallissementen.

Dat systeem opschalen is vrij eenvoudig. "We moeten nu vooral mensen gaan aannemen om de groei in het buitenland te realiseren", zegt Stelder.  De 37 personeelsleden moeten er vijftig zijn in 2014. In datzelfde jaar wil SEOshop een flinke voet aan Scandinavische grond hebben.

Concurrentie

Er is veel concurrentie, maar Stelder weet het spel naar eigen zeggen goed te spelen. "Klanten kloppen bij ons aan omdat er veel te kiezen valt in het design van de website."  Maar ook om de efficiëntie. "De stempels en postzegels van de juiste pakketbezorger zitten er bij ons al op."

Stelder is dan ook een door de wol geverfde internetondernemer. "Voor SEOshop had ik een webwinkel voor elektronische sigaretten. SEOshop mede-oprichter Dennis Cuijper bouwde in die tijd aan een eigen websysteem dat uiteindelijk uitgroeide tot SEOshop."

Enkele investeerders van HENQ zullen toetreden tot de Raad van Commissarissen van SEOshop. "Er zal niet heel veel veranderen in onze bedrijfsvoering", zegt Stelder.