AMSTERDAM – De Chinezen vieren zondag Singles Day. De feestdag is uitgegroeid tot de drukste dag van het jaar voor online winkels.

Singles Day werd in de jaren ’90 in het leven geroepen door Chinese studenten als een soort Valtentijnsdag, maar dan voor mensen zonder - gehoopte - geliefde. Voor de dag elf november werd gekozen vanwege de vier ‘enen’ in de datum: 11-11.

Singles Day groeide in de loop van de tijd uit tot een massale winkeldag, waarbij singles allerlei cadeautjes voor elkaar kopen.

Hoeveel er precies online verkocht wordt is niet duidelijk. Maar online winkelbedrijf Alibaba liet weten dat ondernemers via dochtersite Tmall.com in de eerste dertien uur van de dag al voor omgerekend 1,6 miljard dollar aan spullen hadden verkocht, meldt persbureau AP zondag.

Cyber Monday

Dat zou meer zijn dan de drukste online winkeldag in Amerika. Dat is Cyber Monday, de dag na Thanksgiving, waarop mensen hun inkopen voor kerstmis beginnen te doen. Volgens onderzoeksbureau Comscore leverde deze dag online verkopers vorig jaar 1,25 miljard dollar op.

In China maken 538 miljoen mensen gebruik van het internet. 193 miljoen Chinezen doen ook aankopen op het net, tegen 170 miljoen online shoppers in Amerika.