NEW YORK - Apple is het populairste merk in de Verenigde Staten. Veel banken en andere financiële dienstverleners kampen echter met een zorgwekkend slechte reputatie.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek (pdf) van het Amerikaanse Harris Interactive onder bijna 13.000 Amerikanen.

Apple stond vorig jaar nog op de vijfde plaats van de ranglijst, maar haalt nu een recordscore van 85,6 op de 100. Internetbedrijf Google had vorig jaar nog het populairste imago en staat nu op de tweede plek.

Coca-Cola

Nu staat de zoekgigant op de tweede plek met een beoordeling van 82,8 gevolgd door Coca-Cola met 82,0 en Amazon.com met 81,9. Facebook staat niet op de lijst, omdat de sociale netwerksite door veel mensen nog niet als een bedrijf wordt gezien maar als een kanaal of een dienst, aldus Harris.

Technologiebedrijven doen het relatief goed in de ranglijst. Financiële bedrijven als AIG, Goldman Sachs en Bank of America scoren minder dan 50 van de 100 punten, een zorgwekkend niveau dat voorheen werd bereikt door bedrijven die nu niet meer bestaan zoals Enron en Worldcom.