LICHTENVOORDE - Vuurwerkhandelaren hebben vrijdag minder vuurpijlen verkocht dan anders. ''Dat had duidelijk te maken met de mist in het land. Vuurpijlen zijn dan minder goed zichtbaar'', aldus Leo Groeneveld, voorzitter van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN).

Toch was het op de laatste verkoopdag van vuurwerk heel druk bij de 1600 verkooppunten. Veel klanten besluiten pas op het laatst iets te gaan kopen.

''Net als met kerst en Sinterklaas stellen mensen hun aankoop tot het laatste moment uit'', zei Groeneveld.

Vuurwerkliefhebbers kochten vooral meer siervuurwerk. Dat compenseerde de gedaalde omzet van knallers zoals kanonslagen en rotjes.

Trend

''Deze producten werden twee jaar geleden met afstand het meest verkocht. Nu zie je dat de trend richting siervuurwerk gaat. Ook bij de jongeren.'' Volgens Groeneveld is de verkoop van knalvuurwerk zeker 30 procent minder vergeleken met vorig jaar.

De vuurwerkverkoop begon woensdag heel rustig. Maar donderdag en vrijdag beleefden verkopers drukke dagen. Bovendien was veel vuurwerk al via internet besteld. Groeneveld denkt dat de verwachte omzet van rond de 65 miljoen euro wel is gehaald.

Onderzoek

Per persoon geven consumenten voor gemiddeld 47 euro aan vuurwerk uit, becijferde het economisch bureau van ING. Dat is iets meer dan vorig jaar (45 euro), blijkt uit onderzoek onder bijna 100.000 respondenten. Van hen geeft 6 procent aan voor niet meer dan 20 euro aan vuurwerk te kopen.

Een groep van 7 procent knalt tussen de 20 tot 50 euro de lucht in. Ruim 4 procent koopt voor 50 tot 100 euro aan sier- en knalvuurwerk en nog eens 4 procent geeft zelfs meer dan 100 euro uit. Bijna acht op de tien (79 procent) besteedt geen geld aan vuurwerk. Dat is iets meer dan vorig jaar.

Bekijk lezersfoto's van de jaarwisseling op NUfoto

Lees alle Twitterberichten over de jaarwisseling op NUlive