
Telegraaf Media Groep neemt Hyves over
Dat meldt Hyves maandag.
De partijen laten weten dat beide bedrijven met de bundeling van krachten de bedrijfsstrategieën beter willen uitvoeren.
Zo wil Hyves de missie ‘Hyves verbindt Nederland’ sneller uitvoeren en TMG zou daar met de sterke positie als multimedia uitgever op het gebied van print, online en radio aan bij kunnen dragen.
Dagelijks leven
“Het afgelopen jaar zijn sociale media gemeengoed geworden en zullen de komende jaren steeds meer onderdeel worden van ons dagelijks leven. Onze missie Hyves verbindt Nederland, waarmee we voortbouwen op onze verankering in de Nederlandse samenleving, sluit naadloos aan bij de activiteiten van TMG”, vindt Marc de Vries, CEO van Hyves.
“We verwachten door deze sterke combinatie de komende jaren nog onverminderd te kunnen doorgroeien in zowel gebruikersactiviteit als in omzet.”
Bereik
De partijen laten weten dat Hyves en TMG samen (met de aftrek van eventuele overlap) per maand samen een netto online bereik hebben van 8,5 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder. Volgens TMG bereikt de uitgever nu 62 procent van alle Nederlanders.
De uitgever wil een groter aandeel van het bedrijfsresultaat online realiseren en ziet de overname van Hyves als een actie om deze strategie een belangrijke impuls te geven, laat Patrick Morley van TMG weten.
“Consumenten kunnen relevante proposities verwachten waarbij de verschillende platformen die TMG kan bieden, met elkaar worden gecombineerd.”
Identiteit Hyves behouden
Volgens beide partijen hechten Nederlanders een ‘eigen’ website met een lokale insteek en lokale content. Dat zou blijken uit ervaringen bij Bol.com en Marktplaats.
Deze twee websites houden de buitenlandse concurrentie (Amazon en Ebay) in Nederland op afstand. Mede daarom zal TMG de identiteit van Hyves behouden.
'40 miljoen'
Telegraaf Media Groep (TMG) legde voor de overname van socialenetwerksite Hyves zo'n 40 miljoen euro neer. Dat berekende analist Thijs Berkelder van Petercam maandag. TMG wilde de prijs niet openbaren.
''Ik schat zo'n 40 miljoen euro. Als je van de omzet van 20 miljoen euro uitgaat, bij een operationele marge van 20 procent, kom je op een ebit (bedrijfsresultaat) van 4 miljoen euro. Ze betalen waarschijnlijk 10 keer ebit, maakt 40 miljoen'', zo rekende hij voor.
Dat bedrag kan volgens Berkelder ''keurig'' uit de bestaande kasmiddelen van TMG worden voldaan. Berkelder gaf geen waardeoordeel over de prijs, maar merkte wel op dat ''wanneer de eigenaren van Hyves de tent anderhalf jaar geleden hadden verkocht'' ze er een beduidend hoger bedrag voor hadden kunnen krijgen.