AMSTERDAM - De honderd grootste Nederlandse merken zijn vorig jaar flink meer gaan Twitteren en Facebooken. Inmiddels zijn 67 van de 100 bedrijven actief op sociale netwerken en blogs, zo blijkt donderdag uit een onderzoek van marketingbureau Social Embassy.

“De markt is aan het professionaliseren”, concluderen de onderzoekers. Bij de vorige editie van de monitor, in oktober vorig jaar, waren nog slechts 35 van 100 bedrijven bezig met ‘social media’.

Twitter, LinkedIn en Youtube worden het gretigst omarmd, in alledrie de gevallen door 39 van de 100 onderzochte merken. Het aantal weblogs vervijfvoudigde (van 2 naar 10). Het gebruik van Hyves steeg licht van 16 naar 20 merken.

Twitter wordt veel ingezet voor service en webcare doeleinden, Youtube vooral voor het delen van commercials.

Worsteling

Hoewel het aantal merken op Facebook verdubbelde (van 6 naar 12 merken), lijken bedrijven nog te worstelen met het effectief inzetten van het grootste sociale netwerk ter wereld, aldus Social Embassy.

Het marketingbureau kreeg dit jaar voor het eerst te maken met social media-managers. Bijvoorbeeld bij Bol.com, dat volgens Social Embassy het beste scoort op social media-gebied. Rabobank en Hema zijn de nummers twee en drie.

Hema

Bol was in de vorige monitor ook al ‘het beste jongetje in de klas’. De internetwinkel heeft op de meeste netwerken een flink aantal fans opgebouwd. Hema, dat vanuit het niks naar vijf sociale netwerken uitbreidde, is nieuwkomer in de top drie,

Er zijn nog genoeg bedrijven die vooralsnog niks van social media willen weten. Zo zijn Unox, Aldi, Carglass, Gamma, Becel, AXE, Dell en Rexona in Nederland op geen enkel netwerk actief.

De merken die wel actief zijn, zeggen dit vooral te doen vanwege de kansen op marketinggebied. Ze proberen bij het publiek betrokkenheid te creëren, de merkbinding te verhogen en hun bereik te vergroten.

Alles over social media op het werk