AMSTERDAM - De stand van de economie is ongeveer drie jaar later terug te vinden in de lengte van jurken. Dat hebben onderzoekers van de Erasmus School of Economics uitgeplozen.

Economie en dameskleding beïnvloeden elkaar wel degelijk, stellen de economen Marjolein van Baardwijk en Philip Hans Franses. Het duurt alleen even voordat het effect optreedt.

Vanwege die vertraging heeft de afgelopen recessie nog amper impact op de rokkenlengte, maar weerspiegelt de huidige kledingtrend nog steeds de economische 'boom' vam 2006 en 2007. Omgekeerd werkt het ook: "De huidige economische crisis belooft rond 2011 en 2012 veel rokken op enkelhoogte", aldus Baardwijk en Franses.

Hemline index

De econoom George Taylor lanceerde al in 1926 de 'hemline index', een theorie die stelt dat, samen met stijgende aandelenkoersen, jurkjes omhoog kruipen. Om te kijken hoeveel waarheid er schuilt in deze 'urban legend' worstelden de twee Rotterdamse economen zich door kledinggevens vanaf 1921 (met name het Franse modeblad L'Officiel). Ze baseerden zich daarbij op de zogeheten 'hemline', de afstand vanaf de vloer tot aan de rand van de jurk.

"Economische tegenwind laat de jurkrand lager worden, terwijl welvaart samenhangt met een hogere zoom (meer minirokken)", aldus Van Baardwijk en Franses. Tegelijkertijd, en dat is volgens de onderzoekers nog niet eerder aangetoond, kent dit verschijnsel een vertraging van drie jaar.

"Dit verklaart waarom tijdens de huidige een economische neergang, de jurken kort zijn, aangezien de economie zich drie jaar geleden in een hoogconjunctuur bevond."

Playboy

De economie laat op meer manieren zijn sporen na in het (koop)gedrag van consumenten. Zo zouden het jaarlijkse favoriete Playboy-model (Playmate of the Year) en Amerikaanse actrices in economisch onzekere tijden een meer volwassen uistraling hebben. Dat komt volgens een Amerikaanse psychologieprofessor van de Coastal Carolina University omdat mannen dat geruststellender zouden vinden dan een jong en uitdagend model.

De verkoop van laxeermiddelen stijgt vanwege de stress en de verkamping die een recessie opwekt, aldus een consultingbureau eerder tegenover de New York Times. Deodorantverkopers zouden op hun beurt profiteren van een economische opleving doordat meer mensen gaan dansen.