AMSTERDAM – Bing, de zoekmachine van Microsoft, is nog onbekender onder het Nederlandse publiek dan zijn voorganger Live Search. Ook het gebruik blijft na ruim een jaar nog steeds steken op 1 procent.

Dat blijkt uit de nieuwe Nationale Search Engine Monitor van Checkit, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau RMI.

Uit onderzoek in 2009 bleek dat Live Search van Microsoft bij 29 procent van de mensen bekend was. Vlak daarna veranderde Microsoft de zoekmachine en kwam met een nieuwe naam: Bing. Slechts 24 procent van de mensen geeft aan de nieuwe zoekmachine te kennen.

Gebruik

In totaal geeft 1 procent van de 2151 respondenten aan Bing het meest te gebruiken, hetzelfde percentage als in 2009. 3 procent maakt ‘wel eens’ gebruik van de zoekmachine. Google blijft zoals voorheen oppermachtig en wordt gebruikt door 94 procent van de internetters. Vinden.nl komt op een tweede plek met 3 procent en pikt daarmee 1 procent aandeel van Google.

Ilse, Yahoo en Bing hebben allemaal 1 procent marktaandeel. Opvallend is dat Ilse een veel grotere bekendheid heeft dan de zoekmachine van Microsoft. Met 73 procent bekendheid onder de ondervraagde Nederlanders is het verschil significant te noemen.

Buitenland

In de Verenigde Staten is de zoekmachine populairder dan in Nederland. In juni maakte 3,39 procent van de Amerikanen het meest gebruik van Bing. Yahoo (6,24 procent) en Google (84,96 procent) bleven de zoekmachine van Microsoft wel ruim voor. Bing zal in Amerika binnenkort samengaan met Yahoo waardoor het marktaandeel ongetwijfeld zal toenemen.

Volgens recent onderzoek van AT Internet Instituut heeft Bing inmiddels 3,1procent van de markt in het Verenigd Koninkrijk in handen. In Spanje (1,3 procent), Duitsland (1 procent) en Frankrijk (2,8 procent) was het aandeel in mei kleiner.

Reactie

Derk Wagelaar, die de internetdivisie van Microsoft in Nederland leidt, was donderdagmiddag niet meteen bereikbaar voor commentaar.