Door de economische crisis stond de automarkt dit jaar flink onder druk. De AutoRai kraakte in zijn voegen en de autosport beleefde een historische leegloop. Toch werd er ook een aantal parels van auto’s op de markt gebracht.

Mercedes-Benz heeft uitgesproken voor- en tegenstanders, maar vriend en vijand is het er over eens dat de SLS AMG een wondermooie verschijning is geworden.

De sportauto met vleugeldeuren is niet geschikt voor verlegen mensen en met zijn prijs van 242.976 ook niet voor iedereen weggelegd. Toch is het onze absolute topper van het afgelopen jaar.

Toyota Prius
Waar andere merken nog aan het krabbelen zijn op het gebied van milieu-innovaties en hybride-technieken, kwam Toyota dit jaar doodleuk op de markt met alweer de derde generatie Prius. En die innovatiedrift vertaalt zich in de verkoopcijfers.

Of zou het komen omdat de Prius BPM- en motorrrijtuigenbelastingenvrij is en met veertien procent bijtelling kan worden geleasd.

Porsche Panamera
Decennialang heeft Porsche geëxperimenteerd met een heuse limousine. Maar altijd zijn die projecten afgeschoten onder het motto: niet-Porschewaardig.

Dit jaar kwam er toch de Panamera: met achterportieren en een achterklep en leverbaar met trekhaak en dakdragers. Het is een schot in de roos. In deze tijden van economische crisis zijn in de eerste drie maanden zijn er tienduizend geproduceerd!

BMW X1
SUV’s zijn al enige tijd bijzonder uit de mode. Zie hier de BMW X1, hij heet in marketingtaal crossover, en het is BMW zelfs gelukt om ‘m als stationwagen in de statistieken te registeren.

Leaserijders die van hun baas geen SUV mogen, kunnen dus altijd kiezen voor een X1. Die is immers geen SUV – hij lijkt er alleen heel erg op.

Rolls-Royce Ghost
Een helemaal nieuw model van Rolls-Royce is een zeldzaamheid. In 2009 was het weer eens zo ver. Deze Ghost is het nieuwe kleine model van het merk, want zo noemen ze in deze adelijke kringen een auto van 5,40 meter.

Hij is bedoeld voor de rijken voor wie de wanstaltige Phantom toch iets te veel van het goede is – downsizen op niveau dus. Wie ‘m wil, moet 353.000 euro meenemen.

Opel Astra
De nieuwe Astra is geboren onder een moeilijk gesternte. Door het faillissement van General Motors, het moederbedrijf van Opel, is het merk in bijzonder onstuimig vaarwater terechtgekomen.

Bijna was Opel dit jaar verkocht aan de Canadees-Oostenrijkse toeleverancier Magna, totdat GM op het laatste moment besloot om het merk zelf te houden. Wij vinden de Astra een onopvallend mooi gestijlde auto en is onderweg een heel prettige metgezel. We hopen dat –ie gauw weer de hoeksteen van de Nederlandse samenleving wordt.

Mini Speedster/ Coupé
Deze twee kwamen we dit jaar tegen als concept car. BMW is bijzonder blij met de Mini-tak, want deze compacte en betaalbare modellen helpen het Beierse concern maar mooi door deze barre economische tijden.

Als dank mag de Mini-familie zich uitbreiden. Volgend jaar verwachten we niet alleen een SUV, maar ook de productieversies van deze funky Speedster en Coupé. We kunnen bijna niet wachten…

Skoda Superb Combi
De normale Skoda Superb heeft vriend en vijand verbaasd met zijn enorme interieurruimte. In België was er zelfs een directeur van een farmaceutisch bedrijf die er zijn Bentley Continental Flying Spur voor inruilde.

Hij wilde, net als hij zijn personeel had opgedragen, een beetje kalmer aan doen met de portemonnee. De Combi-versie is helemaal een echoput en wij voorspellen ‘m een grote toekomst als dé gezinsauto van 2010.

Volkswagen Polo
Als je zo om je heen kijkt, lijkt de Volkswagen Golf de auto die iedereen wil hebben. Voor wie die niet kan betalen, heeft Volkswagen de nieuwe Polo in het leven geroepen. Als je ‘m door je wimpers bekijkt, is hij niet van de Golf te onderscheiden en ook de rijkwaliteiten zijn van een volwassenere klasse.

Volgend jaar verwachten we de Bluemotion die zó milieuvriendelijk is, dat we een geboorte-explosie van ijsberen op de Noordpool verwachten. In Nederland kun je die Bluemotion rijden zonder BPM en MRB en met veertien procent bijtelling. Als dat geen succes wordt...

Jaguar XJ
Noem ons afgunstig, maar de limousines in de hoogste klasse vinden wij maar saaie verschijningen. “Kopers in deze klasse willen niet te veel opvallen”, luidt dan het commentaar van de makers van die auto’s.

Hulde dus voor Jaguar, dat afscheid nam van de klassieke XJ vormgeving en met deze gewaagde verschijning komt. We hopen dat menig manager en voor uit zijn saaie Audi/Mercedes/BMW komt, maar vrezen dat pakkendragend Nederland nog niet klaar is voor zo’n opvallende directieauto.