AMSTERDAM - Voor de vierde maal op rij is Philips het bedrijf met het beste imago van Nederland. Shell, dat in 2003 en 2004 de nummer 1-positie bekleedde, is goede tweede. Rabobank bezet de derde plaats.

De resultaten zijn de uitkomst van een enquête van TNS Nipo onder circa 1000 managers, in opdracht van het blad Management Team. De managers werd onder meer gevraagd voor welk bedrijf ze het liefst zouden werken, met wie ze graag zaken doen en welke ondernemingen in hun ogen in de toekomst succesvol zullen zijn. Aan de hand van de uitkomsten is door Management Team een top 500 samengesteld.

Ook werd de managers gevraagd de beste topbestuurder te noemen en dat klassement wordt aangevoerd door Philips-topman Gerard Kleisterlee. Akzo Nobel-opperhoofd Hans Wijers, die vorig jaar nog op de tiende plaats eindigde, staat nu tweede. Bedrijven als PCM Uitgevers en Media Markt behoorden tot de grote verliezers, terwijl Friesland Food en de KNVB het in de ogen van de geënquêteerden juist opvallend goed doen.